Acura Integra Type S 2024 sah akan muncul pada 2023 – 2.0L VTEC Turbo, lebih 300 hp, 6 MT dan LSD!

Acura Integra Type S 2024 sah akan muncul pada 2023 – 2.0L VTEC Turbo, lebih 300 hp, 6 MT dan LSD!

Selepas pengenalan Acura Integra generasi baharu Mac lalu, divisi mewah Honda berkenaan mengumumkan bahawa versi lebih berkuasa untuk coupe lima-pintu berkenaan bakal muncul dalam versi lebih berkuasa iaitu Integra Type S dan bakal didedahkan sepenuhnya pada musim panas tahun hadapan.

Tidak banyak perincian yang diumumkan buat masa sekarang, di mana Acura mengesahkan bahawa Integra Type S 2024 berkenaan bakal dijana oleh enjin 2.0 liter VTEC Turbo yang menghasilkan lebih dari 300 hp, digandingkan hanya dengan kotak gear enam kelajuan manual yang disertakan dengan unit LSD.

Seperti yang diketahui, Acura Integra generasi baharu ini merupakan kembar kembar kepada Honda Civic generasi ke-11, dan versi asasnya berkongsi enjin 1.5 liter VTEC Turbo dengan Honda Civic SI pasaran Amerika Syarikat, menghasilkan kuasa 200 hp/260 Nm. Jadi dengan perincian yang didedahkan ini, sudah tentu Type S berkongsi unit rangkaian kuasa yang sama dengan Honda Civic Type R FL5.

Acura Integra Type S 2024 sah akan muncul pada 2023 – 2.0L VTEC Turbo, lebih 300 hp, 6 MT dan LSD!

Pada Civic Type R, enjin K20C berkenaan ditala bagi menghasilkan 330 PS dan tork maksima 420 Nm, atau 10 PS/20 Nm lebih berkuasa dari model generasi FK8 sebelum itu. Namun angka berkenaan adalah untuk versi pasaran Jepun, manakala bagi model Type R FL5 pasaran Amerika Syarikat pula adalah 320 PS (316 hp atau 235 kW) dan tork 420 Nm.

Angka kuasa yang lebih rendah tersebut adalah kerana undang-undang emisi di AS yang lebih ketat, namun ia masih 9 PS/20 Nm lebih berkuasa dari FK8 pasaran AS sebelum itu.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan, Acura turut mendedahkan satu set foto Integra Type S 2024 berkenaan yang masih lagi dibalut dengan pelekat penyamaran. Walaupun rupa sebenarnya masih diselindungkan, ia jelas tampil dengan rupa yang jauh lebih garang berbanding Integra biasa.

Acura Integra Type S 2024 sah akan muncul pada 2023 – 2.0L VTEC Turbo, lebih 300 hp, 6 MT dan LSD!

Lampu hadapan LED JewelEye dan belakang pada Integra Type S ini masih nampak sama dengan versi standard. Namun pada bahagian muka, ia diberikan bampar yang direka dengan apron lebih agresif menampilkan kemasan kemasukan liang udara sisi lebih besar. ‘Pipi’ model Type S ini juga nampak lebih ‘tembam’ berkemungkinan diberikan fender yang lebih lebar dan menampilkan jarak trek yang lebih kurang sama lebar dengan Civic Type R FL5.

Di belakang, ia turut menerima bampar dengan rekaan diffuser yang lebih agresif, dan turut menempatkan tiga-tip ekzos di tengah sama seperti Civic Type R FL5, membayangkan kedua-dua kembar tersebut menggunakan enjin yang sama.

Turut kelihatan, Integra Type S ini dipadankan dengan rim lima jejari berkembar 19-inci yang dibalut dengan tayar Michelin Pilot Sport 4S. Brek hadapannya menampilkan angkup besar berwarna merah dengan pita pelekat ditampal di tengah, berkemungkinan menggunakan set brek Brembo yang sama seperti Civic Type R.

Acura menyatakan bahawa lebih banyak maklumat akan diumumkan sebelum model ini didedahkan sepenuhnya kelak. Ia juga belum disahkan sama ada dihasilkan hanya untuk pasaran Amerika Syarikat, atau turut akan dibawa ke pasaran lain.

GALERI: Acura Integra 2023 (versi standard) pasaran Amerika Syarikat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required