Tun Mahathir teruja lihat Polestar 2 yang di bawa oleh DRB-Hicom, harap Proton dapat hasilkan EV sendiri

Tun Mahathir teruja lihat Polestar 2 yang di bawa oleh DRB-Hicom, harap Proton dapat hasilkan EV sendiri

Bekas Perdana Menteri Malaysia yang juga pengasas dan bekas pengerusi Proton, Tun Dr. Mahathir Mohamed teruja dengan kereta sport elektrik Polestar 2 yang ditunjukkan kepadanya oleh DRB-Hicom pagi tadi.

“Saya difahamkan yang dengan sekali cas ianya boleh capai sehingga 400KM. Sekali cas mencukupi untuk guna kereta ini seperti biasa. Bagi cas semula pula hanya perlu kurang dari 2 jam untuk dapat 100% bekalan penuh. Jika cas gunakan kuasa elektrik di rumah, ianya mengambil masa selama kurang lebih 7 jam. Tetapi sekarang ini tidak susah kerana sudah terdapat lebih 1000 stesyen di seluruh negara, tidak timbul masalah untuk mengecas kenderaan di mana sahaja,” tulisnya dalam hantaran Facebook yang dibuat.

“Di kebanyakan negara Kerajaan memberi insentif kepada pembeli kereta letrik. Saya dapati di masa hadapan kenderaan sebegini menjadi pilihan kerana kurang pencemaran. Namun kita perlu ingat walaupun kereta tidak cemarkan udara, bekalan elektrik yang datang dari stesyen janakuasa juga mencemarkan udara.

“Kereta elektrik belum sampai lagi ke tahap bebas pencemaran udara. Akhirnya mungkin kita terpaksa guna kereta hidrogen, itupun terdapat juga masalah lain yang perlu diuji dan diselesaikan. Sementara itu, untuk bersihkan iklim dalam bandar, kereta eletrik masih menjadi pilihan,” tambahnya lagi.

Tun M turut tertarik dengan rekaan Polestar ini yang disifatkannya “amat canggih dan futuristik”. Katanya, “kereta ini tiada tempat simpan enjin yang besar, sebaliknya ia dijadikan tempat penyimpan barang. Ciri-ciri rekabentuk dalaman juga kemas dan futuristik, di mana segala kawalan dan tetapan boleh dibuat dengan sentuhan ’tablet’. Sudah tidak ada lagi suis atau tombol di dashboard seperti kereta biasa.”

Selepas melihat sendiri kecanggihan EV Polestar yang juga salah satu jenama di bawah payung Geely Auto Group ini, Tun M turut berharap agar Proton mampu untuk menghasilkan kereta elektrik pada masa akan datang.

“Saya harap pihak Proton dapat majukan projek sebegini supaya satu masa nanti Proton juga dapat keluarkan kereta elektrik tersendiri,” katanya.

Polestar sebelum ini merupakan sayap prestasi untuk Volvo, kemudian ia dipisahkan dari Volvo untuk berdiri sebagai jenama kereta sport yang dijana tenaga baharu. Model pertamanya iaitu Polestar 1 masih menggunakan enjin petrol turbo bersama sistem plug-in hybrid (PHEV), namun bermula dengan Polestar 2 dan seterusnya hanya menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya.

Polestar 2 didedah buat pertama kali Februari 2019, dan ia dihasilkan berasaskan platform Compact Modular Architecture (CMA) sama seperti Volvo XC40. Ia menerima dua motor elektrik bagi membolehkan ia memacu semua roda, dan versi terkini model ini dibekalkan dengan kuasa 469 hp dan tork maksima 680 Nm sekiranya pemilik memilih untuk meningkat taraf perisian.

Berkenaan harapan Tun M agar Proton dapat menghasilkan model EV sendiri, jenama automotif nasional berkenaan sebelum ini sudah pun mengumumkan bahawa ia bakal hadir dengan model EV menjelang 2027. Menurut Naib CEO Proton Roslan Abdullah, Proton memerlukan masa selama lima tahun untuk menentukan teknologi yang paling boleh diterima, mudah diselenggara, dan mampu dimiliki oleh penggunanya.

Buat masa sekarang, Proton menerusi anak syarikat yang baru ditubuhkan iaitu Proton New Energy Technology (Pro-Net) sedang menguruskan jualan dan pengedaran untuk EV jenama smart (juga di bawah payung Geely) di Malaysia dan Thailand untuk belajar selok belok jualan dan servis selepas jualan model EV sebelum menghasilkan EV dengan jenama sendiri.

Malah sebelum ini, Roslan turut ada menyatakan bahawa 16 juruteranya akan dihantar ke China selama enam bulan untuk dilatih dalam R&D, menguji prestasi kenderaan, homologasi dan pelbagai ujian dengan tujuan untuk membina dan menjual NEV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required