Proton X90 2023 dilihat makin kerap diuji, kali ini di Kuala Lumpur; bakal dilancarkan tahun depan?

Proton X90 2023 dilihat makin kerap diuji, kali ini di Kuala Lumpur; bakal dilancarkan tahun depan?

Baru sahaja kelibat SUV tujuh-tempat duduk Proton X90 dilihat diuji pada awal bulan ini, dan ia sekali lagi tampil dikhalayak ramai. Imej terbaharu dari pembaca kami, Izack Aizat ini dirakam ketika Proton X90 tersebut diuji oleh pasukan jurutera Proton untuk meredah kesesakan bandaraya Kuala Lumpur baru-baru ini.

Sebelum ini, SUV berkenaan diuji dalam situasi berbeza termasuk dilihat ‘memanjat’ jalan berbukit di Genting Highland dan merentas Lebuhraya Utara Selatan. Dalam kedua-dua situasi tersebut, Proton turut dilihat menggunakan model keluaran jenama lain termasuk Kia Carnival generasi sebelum ini dan juga Mazda CX-8 sebagai kayu ukur.

Proton X90 ini diasaskan dari Geely Haoyue untuk pasaran China, dan ia turut sudah dilancarkan di China dengan nama Geely Okavango.

Di China, Geely Haoyue ditawarkan dalam versi lima- atau tujuh-tempat duduk. Namun ia hanya ditawarkan satu pilihan unit rangkaian kuasa iaitu enjin 1.8 liter empat-silinder turbo berkuasa 181 hp dan tork maksima 300 Nm, digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik DCT tujuh-kelajuan, sama seperti Proton X70 sedia ada.

Proton X90 2023 dilihat makin kerap diuji, kali ini di Kuala Lumpur; bakal dilancarkan tahun depan?

Manakala di Filipina, model ini diberikan enjin 1.5 liter turbo tiga-silinder yang digandingkan bersama sistem hibrid ringkas 48-volt. Ia menghasilkan kuasa keseluruhan 190 PS dan tork maksima 300 Nm, dan dipindahkan ke roda hadapan menerusi kotak gear klac berkembar automatik DCT tujuh-kelajuan.

Tiada sebarang petunjuk rasmi diberikan oleh Proton berkenaan spesifikasi X90 pasaran Malaysia kelak. Namun ketika perasmian fasiliti baharu mereka di Tanjung Malim yang kini sudah mula memasang enjin 1.5 liter turbo dengan sistem suntikan terus (TGDI), Proton mendedahkan bahawa ia akan melancarkan tiga model baharu antara 2023 dan 2024, dan dua daripadanya adalah menggunakan enjin turbo tiga-silinder ini. Jadi salah satu model yang dikatakan tersebut berkemungkinan adalah X90.

Proton ini sepatutnya dilancarkan pada pasaran Malaysia pada tahun ini. Namun disebabkan pandemik Covid-19, proses pembangunannya terjejas dan ia berkemungkinan besar akan diperkenalkan pada tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required