Daihatsu Ayla 2023 dilancar di Indonesia – RM39k-RM54k, pilihan 1.0L & 1.2L, 5MT dan CVT, 2-beg udara

Daihatsu Ayla 2023 dilancar di Indonesia – RM39k-RM54k, pilihan 1.0L & 1.2L, 5MT dan CVT, 2-beg udara

Serentak dengan pelancaran Toyota Agya 2023, kembarnya iaitu Daihatsu Ayla 2023 turut secara rasmi dijual pada pasaran Indonesia selepas ketiga-tiga kembar berkenaan termasuk Perodua Axia membuat kemunculan sulung pada pertengahan bulan lalu.

Di Indonesia, Daihatsu Ayla generasi baharu ini ditawarkan dalam lima varian berbeza, bermula dengan varian asas 1.0 M MT dijual pada harga 134 juta rupiah (RM39k), diikuit Ayla 1.0 X MT berharga Rp. 146.9 juta (RM43k), Ayla 1.0 X CVT berharga Rp. 166.9 juta (RM49k), Ayla 1.2 R MT berharga Rp.164 juta (RM48k) dan varian tertinggi Ayla 1.2 R CVT berharga Rp.184 juta (RM54k).

Berbeza dengan Agya yang tampil dengan muka tersendiri, Ayla nampaknya menggunakan bampar dan juga lampu yang sama seperti Axia. Perician luaran lain antara Ayla dan Axia juga nampak sama, kecuali reflektor tambahan pada pintu tailgate belakang dan juga set rim dalam kemasan hitam diberikan pada Ayla.

Daihatsu Ayla 2023 dilancar di Indonesia – RM39k-RM54k, pilihan 1.0L & 1.2L, 5MT dan CVT, 2-beg udara

Pengedar rasmi Daihatsu di Indonesia, Astra Daihatsu Motors (ADM) turut menawarkan pakej penggayaan Astra Daihatsu Styling (ADS) untuk Ayla baharu ini, dijual pada harga Rp.5.9 juta (RM1.7k). Pakej ini boleh dipadankan untuk semua varian kecuali model asas 1.0 M MT.

Dengan pakej ADS tersebut, Ayla akan menampilkan gril berbeza dengan panel bertekstur dan juga bampar yang diberikan lampu nyalaan siang LED dengan perumah berbentuk-T, serta lips hadapan. Selain itu pakej ini juga datang dengan pelekat ADS yang diletak pada lips hadapan dan juga sisi badan, serta kemasan pada lampu belakang.

Tidak seperti Axia yang hanya hadir dengan enjin 1.0 liter dan Agya hanya ditawarkan dengan enjin 1.2 liter, Ayla tampil dengan pilihan kedua-dua jenis enjin. Model-model 1.0 liter menerima enjin 1KR-VE tiga silinder berkuasa 67 PS dan tork maksima 89 Nm.

Daihatsu Ayla 2023 dilancar di Indonesia – RM39k-RM54k, pilihan 1.0L & 1.2L, 5MT dan CVT, 2-beg udara

Manakala model 1.2 liter pula menerima enjin baharu WA-VE tiga-silinder DOHC Dual VVT-i berkuasa 88 PS dan tork maksima 113 Nm. Bergantung pada varian, kedua-dua enjin ini dipadankan dengan kotak gear D-CVT automatik atau transmisi manual lima-kelajuan.

Model paling asas 1.0 M MT menerima ciri standard seperti rim besi 13-inci dengan tayar 155/80R13, tempat duduk fabrik, pemain audio 1-DIN dengan dua pembesar suara, dan juga dua beg udara. Model 1.0X pula diberikan rim aloi 14-inci kemasan gun metal dengan tayar 175/65R14 dan ditambah dengan cermin sisi berkuasa, pengelap cermin belakang, paparan instrumen pelbagai info, pemegang cawan di belakang, sistem penggera dan juga pemain audio 2-DIN dengan empat pembesar suara.

Manakala model dengan enjin 1.0L paling mahal iaitu 1.0X CVT diberikan sistem kestabilan elektronik (VSA), Bantuan Mula Mendaki (HSA) dan juga sistem brek ABS bersama EBD.

Versi 1.2L iaitu 1.2 R menerima perincian tambahan seperti lampu hadapan LED, spoiler belakang bersama lampu brek ketiga, sistem kemasukan tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, panel kawalan digital untuk sistem penghawa dingin manual, kolum stereng yang boleh dilaras ketinggian dan juga skrin sesentuh tujuh-inci untuk sistem infotainmen.

Kedua-dua varian 1.2 R ini menerima sistem brek ABS dan EBD secara standard, tetapi hanya versi CVT sahaja diberikan sistem VSC. Bagi pembeli 1.2 R yang memilih pakej ADS akan menerima kamera undur manakala model 1.0 X dengan pakej ADS pula akan ditambah sistem audio 2-DIN dengan pemain CD.

Perincian yang ditawarkan pada Ayla ini jelas lebih rendah dari apa yang Perodua berikan pada Axia di Malaysia. Model tertinggi Axia AV disini datang dengan panel instrumen digital penuh (sama seperti yang dipadankan pada Ativa, Alza dan Vios generasi baharu), bersama skrin sesentuh infotainmen sembilan inci.

Axia juga menampilkan sistem keselamatan yang jauh lebih baik di mana kesemua varian menerima sistem VSC, ABS, EBD dan HSA secara standard, manakala Axia varian AV adalah jauh lebih canggih dengan menerima enam-beg udara, serta sistem bantuan pemanduan seperti brek kecemasan automatik, pemantau titik buta, amaran dan pengelak keluar lorong dan amaran lintasan trafik belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required