Proton akan lancar satu model NEV baharu setiap tahun, latih 5,000 bakat tempatan bersama Geely

Proton akan lancar satu model NEV baharu setiap tahun, latih 5,000 bakat tempatan bersama Geely

Ketika pelancaran Proton X90 semalam, pengerusi Geely Holding Group, Li Shufu mendedahkan Proton bakal melancarkan sekurang-kurangnya satu model kenderaan tenaga baharu (NEV) setiap tahun dengan bantuan pemindahan teknologi dari Geely.

Menurutnya, kerjasama yang akan diberikan kepada Proton ini bakal memastikan jenama automotif Malaysia itu memenuhi kehendak pasaran automotif akan datang yang mahukan kenderaan yang lebih cekap penggunaan bahan api serta polisi kerajaan yang mahu mengurangkan pencemaran karbon dalam negara.

Proton X90 merupakan NEV pertama yang dilancarkan oleh Proton. SUV dengan tiga baris tempat duduk berkenaan dijana dengan sistem elektrifikasi hibrid ringkas (MHEV) 48-Volt menggabungkan enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo dengan sistem suntikan terus (TGDi) dan juga unit stater generator pacuan tali sawat (Belt-Driven Starter Generator atau BSG).

Proton akan lancar satu model NEV baharu setiap tahun, latih 5,000 bakat tempatan bersama Geely

Dengan sistem hibrid ringkas tersebut, X90 dapat menghasilkan kuasa keseluruhan 190 PS dan tork maksima 300 Nm, berbanding X50 Flagship dan X70 1.5T yang menggunakan enjin sama menghasilkan hanya 177 PS/255 Nm, serta didakwa mencapai penggunaan bahan api 15% lebih jimat.

Terma NEV ini juga tidak terhad pada satu jenis sistem hibrid ini sahaja. Ia merangkumi pelbagai lagi teknologi lain seperti sistem hibrid penuh, hibrid plug-in (PHEV), elektrik penuh (EV), sel bahan api hidrogen (FCEV) dan sebagainya.

Li Shufu turut menyatakan dengan pemindahan teknologi NEV dari Geely kepada Proton ini, ia akan turut seiring untuk melatih sekitar 5,000 bakat tempatan yang berkaitan dengan teknologi berkenaan dalam masa lima-tahun akan datang. Rancangan tersebut akan menggunakan sepenuhnya fasiliti Proton di Tanjong Malim, Perak di mana satu jaringan dan sistem ekologi lengkap untuk NEV tempatan akan diwujudkan di sana.

Dalam perkembangan sama, sebelum ini Proton telahpun mengumumkan halatujunya dalam teknologi NEV ini. Selain dari MHEV, model-model dengan unit rangkaian kuasa PHEV dan juga EV sememangnya sudah ada dalam rancangan tersebut, namun garis masanya pengenalannya masih belum didedahkan.

Proton akan lancar satu model NEV baharu setiap tahun, latih 5,000 bakat tempatan bersama Geely

Proton sebelum ini sudahpun memeterai perjanjian dengan satu lagi jenama di bawah Geely Holding iaitu smart untuk menjadi pengedar EV jenama tersebut di Malaysia dan Thailand yang akan bermula tahun ini menerusi anak syarikatnya, Proton New Energy Technology (Pro-Net).

Ini adalah antara sebahagian persediaan Proton bagi menghasilkan EV dengan jenamanya sendiri, dengan belajar untuk memasarkan EV dan menyediankan servis selepas jualan, serta menyediakan jaringan pengecas EVnya sendiri kelak. Buat masa sekarang Proton telahpun menghantar kumpulan pertama kakitangannya ke Hangzhou, China pada Disember lalu.

Kesemua mereka ditempatkan di Institut Penyelidikan Geely di Ningbo bagi dilatih dalam pelbagai bidang yang melibatkan pembangunan, penyepaduan, pembuatan, dan jualan serta perkhidmatan untuk kenderaan generasi baharu termasuk EV yang bakal diperkenalkan secara beransur-ansur oleh Proton selepas ini.

Proton akan lancar satu model NEV baharu setiap tahun, latih 5,000 bakat tempatan bersama Geely

Sasaran awal Proton adalah untuk melancarkan model EV pertamanya pada 2027, dengan sela masa berkenaan diambil bagi membolehkan ia menghasilkan sebuah model EV dengan teknologi yang paling boleh diterima, mudah diselenggara, dan mampu dimiliki oleh penggunanya. Namun dengan gesaan kerajaan, baru-baru ini Proton mengumumkan bahawa rancangan ini akan dipercepatkan menjelang 2025.

Walau bagaimanapun, masih tiada petunjuk model NEV kedua yang akan dilancarkan oleh Proton tahun hadapan. Untuk tahun ini, selain X90, Proton dijangka akan melancarkan satu lagi model serba baharu menjelang akhir tahun iaitu sedan segmen-C pengganti Proton Preve.

Model yang dikhabarkan akan digelar sebagai Proton S50 berkenaan akan diasaskan dari Geely Emgrand, namun Proton akan menghasilkan versi lebih berkuasa dengan dijana oleh enjin 1.5 liter turbo dipadankan dengan kotak gear 7DCT, berbanding model pasaran China yang hanya menerima enjin 1.5 liter NA digandingkan bersama kotak gear CVT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required