Proton S50 sah dilancarkan hujung tahun ini – pengganti Preve, segmen-C pencabar Honda Civic

Proton S50 sah dilancarkan hujung tahun ini – pengganti Preve, segmen-C pencabar Honda Civic

Selain dari pendedahan SUV tiga baris tempat duduk X90 hari ini, Proton turut mengumumkan bahawa ia akan melancarkan satu lagi model serba baharu menjelang penghujung tahun ini. Menurut CEO Proton Li Chunrong, model berkenaan merupakan model serba baharu dan tidak akan menggantikan mana-mana model yang sedang dijual di bilik pameran Proton buat masa sekarang.

Dr Li turut menyatakan secara jelas, pada penghujung tahun ini Proton mempunyai lapan model berlainan yang dijual secara serentak. Oleh itu, ia jelas adalah Proton S50, iaitu sedan segmen-C yang akan menggantikan tempat Preve di mana model berkenaan sudah tidak dijual selepas versi kemaskini terakhir diperkenalkan pada 2018. Fakta ini juga mengesahkan bahawa S50 bukanlah sedan yang akan menggantikan model segmen-B Proton Persona.

Unit prototaip S50 sudah banyak kali dilihat diuji di atas jalan raya awam dalam negara. Ia dikatakan diasaskan dari Geely Emgrand yang dibangunkan menggunakan platform BMA sama seperti SUV Proton X50. Untuk Emgrand, ia dihasilkan dengan dimensi 4,638 mm panjang, 1,820 mm lebar, 1,460 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,650 mm.

Jadi berbanding Preve, S50 95 mm lebih panjang dan 34 mm lebih lebar, tetapi menampilkan jarak roda yang sama. Ia juga lebih kurang sama besar dengan model-model sedan segmen-C terkini dalam pasaran seperti Honda Civic dan juga Toyota Corolla.

Proton S50 sah dilancarkan hujung tahun ini – pengganti Preve, segmen-C pencabar Honda Civic

Di China, Emgrand hanya menerima enjin petrol 1.5 liter NA berkuasa 114 PS dan tork maksima 147 Nm, digandingkan dengan kotak gear CVT automatik. Namun untuk Proton S50 kelak, ia dijangka akan dipadankan dengan enjin sama seperti X50, iaitu unit 1.5 liter tiga-silinder turbo yang menghasilkan 177 PS/ 255 Nm dalam versi paling berkuasa, dipadankan dengan kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan automatik 7DCT.

Walaupun dikelaskan sebagai sedan segmen-C, seperti Preve, S50 mungkin akan dijual pada harga sekitar model-model sedan segmen-B dari jenama Jepun. Jadi pasaran S50 agak luas kerana ia bukan hanya bakal mengacau jualan ‘Raja’ sedan segmen-C di Malaysia iaitu Honda Civic, malah turut menjadi alternatif kepada Honda City dan Toyota Vios.

Buat masa sekarang sedan segmen-B Proton Persona dijual pada harga bermula RM47,800 untuk varian 1.6L Standard CVT hingga RM58,300 untuk varian tertinggi 1.6L Premium CVT. Kami jangkakan varian paling rendah untuk Proton S50 ini kelak mungkin boleh dijual bermula RM60k.

Sebagai perbandingan, Preve sebelum ini dijual pada harga bermula RM59,990 sehingga RM72,990 ketika ia dilancarkan pada 2012.

GALERI: Spyshot Proton S50 yang diuji di atas jalan raya awam

GALERI: Geely Emgrand pasaran Filipina

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required