Proton X90 didedahkan – 1.5 liter turbo 3-silinder hibrid, 190 PS/300 Nm, 6- & 7-tempat duduk, 4 varian

Proton X90 didedahkan – 1.5 liter turbo 3-silinder hibrid, 190 PS/300 Nm, 6- & 7-tempat duduk, 4 varian

Proton telah pun mendedahkan imej dan beberapa perincian awalan untuk SUV tiga baris tempat duduk baharu yang bakal dilancarkan tidak lama lagi. Dalam sesi pratonton bersama media di Shah Alam hari ini, Proton turut mengumumkan bahawa SUV berkenaan sah dikenali sebagai Proton X90.

Tarikh sebenar majlis pelancaran X90 ini masih belum dimuktamadkan, namun ia akan diadakan sekali dengan sambutan ulangtahun ke-40 Proton dalam masa terdekat. Seperti yang diketahui sebelum ini, X90 diasaskan dari Geely Haoyue untuk pasaran China, dan hari ini ia disahkan menerima unit rangkaian kuasa hibrid ringkas 48-volt (MHEV) yang sama seperti versi pasaran Filipina iaitu Geely Okavango.

Sistem berkenaan menggabungkan enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo dengan sistem suntikan bahan api terus (sama dengan enjin X50 dan X70, kini turut telah dipasang oleh Proton di Tanjong Malim) dan unit stater generator pacuan tali sawat (Belt-Driven Starter Generator atau BSG) bagi menghasilkan kuasa maksima 190 PS bersama tork maksima 300 Nm.

Proton X90 didedahkan – 1.5 liter turbo 3-silinder hibrid, 190 PS/300 Nm, 6- & 7-tempat duduk, 4 varian

Sebelum ini Proton turut mengesahkan bahawa produksi X90 ini sudahpun bermula di fasilitinya di Tanjong Malim, Perak. Menerusi pendedahan hari ini, dapat dilihat X90 menerima beberapa perincian yang berbeza dari Houyue dan Okavango.

Muka hadapan Proton X90 ini menampilkan rekaan gril “diamond” atau krom pin yang lebih ringkas seperti rekaan gril Mercedes-Benz, bersama bingkai elemen busur panah yang masih lagi dikekalkan. Tiada lagi rekaan gril Infinite Weave seperti pada X70 dan X50 pada X90 ini.

Rekaan lampu utamanya juga berbeza di mana kedudukan bahagian lampu isyarat sequentialnya berada dalam jalur yang paling bawah dalam unit berkenaan, dengan empat petak lampu LED di atasnya. Haoyue dan Okavango menampilkan lampu utama matriks dengan kedudukan jalur berkenaan di tengah dan diapit oleh masing-masing tiga dan satu unit LED di atas dan bawahnya.

Proton X90 didedahkan – 1.5 liter turbo 3-silinder hibrid, 190 PS/300 Nm, 6- & 7-tempat duduk, 4 varian

Proton X90 ini juga sudah tentu menerima sistem bantuan pemanduan termaju (ADAS) berdasar kamera yang terletak di bahagian atas cermin hadapan serta set penderia yang berada di bahagian bawah gril hadapan bagi memberikan fungsi sistem brek kecemasan automatik dan sebagainya.

Antara perincian ADAS lain yang sah disertakan adalah termasuk Amaran Lintasan Trafik Belakang, Amaran Pelanggaran Belakang serta Informasi Tanda Trafik yang boleh membaca tanda-tanda trafik di jalan raya – Proton menyatakan bahawa X90 merupakan model pertamanya yang diberikan perincian tersebut.

Proton X90 ini akan ditawarkan dalam empat varian bermula 1.5 TGDi BSG Standard, BSG Executive, BSG Premium and BSG Flagship. Model Standard hingga Premium menampilkan konfigurasi tujuh-tempat duduk, manakala varian Premiun datang dalam versi enam-tempat duduk yang lebih mewah di mana bahagian baris tengahnya diberikan sepasang tempat duduk kapten dengan perehat kepala pilot.

Seperti yang anda boleh lihat, X90 menerima bahagian dalaman termasuk papan pemuka yang seiras dengan Haoyue dan Geely Okavango tetapi dalam versi pemandu sebelah kanan. Ia menampilkan skrin infotaimen berdiri sendiri bersaiz 12.3-inci dengan pemproses EO2 pada bahagian tengah, paparan instrumen digital dengan skrin 10-inci, serta liang penghawa dingin empat segi dihubungkan dengan panel kemasan yang merentangi sepenuhnya papan pemuka tersebut.

Proton X90 didedahkan – 1.5 liter turbo 3-silinder hibrid, 190 PS/300 Nm, 6- & 7-tempat duduk, 4 varian

Konsol terowong juga dilihat sama, hadir dengan tombol gear segi empat yang kelihatan seiras dengan Geely Haoyue versi kemaskini untuk tahun 2020. Turut dapat dilihat butang pilihan mod pemanduan (Eco, Comfort dan Sport), brek parkir elektronik bersama fungsi auto hold, serta butang-butang untuk sistem bantuan turun bukit dan penderia parkir hadapan pada konsol terowong tersebut.

Bagi pecahan kelengkapan mengikut varian, X90 Standard menerima perincian seperti lampu hadapan LED penuh, rim aloi 18-inci, upholsteri dalaman fabrik, skrin infotainmen bersaiz 12.3-inci dan juga kamera undur.

Model Executive pula menerima tambahan dan tingkat taraf perincian termasuk pemadanan sistem pemantau tekanan angin tayar (TPMS), pintu tailgate bantuan kuasa, upholsteri kulit sintetik leatheretta, tempat duduk pemandu larasan kuasa enam-hala, liang untuk kedua-dua tempat duduk hadapan dan juga kamera 360 darjah bersama paparan 3D.

Untuk model Premium, perinciannya dipertingkat dengan penawaran sistem ADAS, rim aloi 19-inci, upholsteri kulit Nappa, tempat duduk penumpang hadapan larasan kuasa empat-hala, pengecas tanpa wayar, dan sistem bantuan parkir automatik.

Proton X90 didedahkan – 1.5 liter turbo 3-silinder hibrid, 190 PS/300 Nm, 6- & 7-tempat duduk, 4 varian

Manakala varian tertinggi Flagship pula merupakan satu-satunya model yang datang dengan bumbung suria, selain suis ‘bos’ pada tempat duduk penumpang hadapan serta tempat duduk kapten di baris kedua.

Saiz X90 ini sudah tentu sama dengan Houyue dan Okavango. Ia dihasilkan dengan dimensi panjang 4,835 mm dan lebar 1,900 mm serta jarak roda sejauh 2,815 mm. Jika dibandingkan dengan X70, X90 adalah 316 mm lebih panjang, 69 mm lebih lebar dan jarak roda 145 mm lebih jauh.

Jadi X90 akan berhadapan terus dengan model-model SUV tiga baris tempat duduk yang lain seperti Mazda CX-8 dan juga Hyundai Santa Fe.

Enam warna badan ditawarkan untuk X90 ini di mana lima daripadanya iaitu Snow White, Armour Silver, Jet Grey, Cinnamon Brown dan Ruby Red adalah sama dengan model-model Proton yang lain, manakala warna Marine Blue adalah pilihan baharu dan ia hanya untuk varian Premium dan Flagship.

Dengan saiz dan juga perincian yang dilihat lebih maju dari X50 dan X70, kami menjangkakan X90 ini mungkin dijual pada harga RM130k hingga RM150k. Berminat? Pastikan anda bersedia untuk menempah model ini – Proton akan mengumumkan pembukaan tempahan X90 bila-bila masa dari sekarang.

Malah Proton turut mengumumkan bahawa X90 akan di bawa ke enam bandar dalam negara bagi memberikan peluang kepada pelanggan yang berminat untuk melihat model ini secara lebih dekat dalam satu sesi pra-tonton khas bermula 8 April ini!

Lebih perincian berkenaan Proton X90 ini boleh anda baca pada PAUTAN INI.

GALERI: Geely Haoyue 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required