SPYSHOT: Proton S50 dijumpai lagi; pengganti Preve dengan enjin 1.5L Turbo bakal muncul tak lama lagi?

SPYSHOT: Proton S50 dijumpai lagi; pengganti Preve dengan enjin 1.5L Turbo bakal muncul tak lama lagi?

Nampaknya Proton dilihat semakin rancak menguji sedan baharu mereka yang dijangka akan digelar sebagai S50 – selepas unit prototaip ujian model berkenaan dilihat diuji di jalan raya awam bulan lalu, ia sekali lagi muncul di khalayak umum dan kali ini imejnya sempat dirakam oleh pembaca paultan.org, Muhammad Bin Md. Yazed.

Unit kali ini dilihat mengenakan nombor pendaftaran perdangan ‘B 4155 A’ yang sama dengan unit yang dijumpai sebelum ini. Malah plat berkenaan sebelum itu sebenarnya telah dilihat digunakan oleh unit-unit prototaip ujian Proton yang lain termasuk Ertiga dan X70.

Berdasarkan bentuknya, sedan S50 ini berkemungkinan diasaskan dari Geely Emgrand yang sudahpun dilancarkan di China dan Filipina. Ini adalah selari dengan dengan apa yang disebutkan oleh Proton sebelum ini bahawa mereka bakal membangunkan model secara tempatan menggunakan platform BMA, iaitu sama dengan asas yang digunakan oleh X50 serta Emgrand berkenaan.

Geely Emgrand pasaran China dan Filipina yang hanya dijana oleh enjin 1.5 liter NA

Walaupun Emgrand dikelaskan sebagai sedan segmen-B, ia menampilkan dimensi 4,638 mm panjang, 1,820 mm lebar, 1,460 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,650 mm. Jadi saiz sedan berkenaan sebenarnya adalah lebih besar dari sedan segmen-C terakhir Proton iaitu Preve dengan kelebihan 95 mm lebih panjang dan 34 mm lebih lebar, serta menampilkan jarak roda yang sama.

Oleh itu ada kemungkinan Proton S50 ini bukanlah model gantian untuk Persona yang kini dijual sebagai sedan segmen-B Proton, tetapi ia adalah untuk mengisi tempat kosong yang telah ditinggalkan oleh Preve setelah produksi model berkenaan dihentikan.

Di China, Geely Emgrand ini menerima enjin 1.5 liter empat-silinder NA berkuasa 114 PS dan tork maksima 147 Nm, digandingkan dengan pilihan kotak gear CVT automatik atau manual lima kelajuan. Manakala di Filipina, Emgrand menerima enjin dan kotak gear yang sama, tetapi diberikan talaan kuasa lebih rendah iaitu hanya 102 PS dan tork maksima 142 Nm.

SPYSHOT: Proton S50 dijumpai lagi; pengganti Preve dengan enjin 1.5L Turbo bakal muncul tak lama lagi?

Tetapi untuk Proton S50, ia dijangka akan menerima enjin yang jauh lebih berkuasa kerana Proton sebelum ini mengesahkan bahawa model yang dibangunkan secara tempatan menggunakan platform BMA tersebut akan digandingkan dengan enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo dengan sistem suntikan bahan api pelbagai titik.

Enjin berkenaan kini sudahpun boleh ditemui pada X50 varian Premium dan ke bawah, menghasilkan kuasa 150 PS dan tork maksima 226 Nm, digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik DCT tujuh-kelajuan. Sedan yang sedang dibangunkan ini juga dikhabarkan menggunakan kotak gear yang sama.

Malah ketika perasmian fasiliti baharu di Tanjung Malim yang kini telah pun mula memasang enjin 1.5 liter turbo berkenaan secara tempatan, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Roslan Abdullah mengesahkan bahawa enjin berkenaan menjadi enjin utama untuk Proton bagi model-modelnya yang akan datang – dan perancangan paling hampir, Proton bakal melancarkan tiga model baharu dalam tempoh 2023 hingga 2024, serta sekurang-kurangnya dua dari tiga model berkenaan akan menggunakan enjin tiga-silinder baharu ini.

GALERI: Geely Emgrand pasaran Filipina

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required