Toyota Yaris GR Sport 2023 dilancarkan di Indonesia – tema warna & grafik baharu, skrin 9-inci, ada MT & CVT

Toyota Yaris GR Sport 2023 dilancarkan di Indonesia – tema warna & grafik baharu, skrin 9-inci, ada MT & CVT

Selepas Thailand dan Malaysia, kini Indonesia juga telah mengemaskini hatchback segmen-B Toyota Yaris dalam versi 2023, yang memberikan sedikit perubahan perincian bahagian luaran dan dalaman untuk model yang sudahpun berada sekitar sembilan tahun dalam pasaran ini.

Sama seperti sebelum ini, Yaris di Indonesia hanya tampil dalam versi GR Sport, tetapi dibahagikan kepada tiga spesifikasi berbeza. Ia bermula dengan varian paling murah Yaris GR Sport MT berharga RP326,100,000 (RM99k), Yaris GR Sport CVT 3AB berharga RP338,200,000 (RM102k) dan juga Yaris GR Sport CVT 7AB berharga RP345,000,000 (RM105k).

Pada sebelah luar, Yaris pasaran Indonesia ini masih tidak menerima muka hammerhead seperti Yaris facelift 2023 pasaran Thailand dan juga Vios facelift 2023 pasaran Vietnam.

Toyota Yaris GR Sport 2023 dilancarkan di Indonesia – tema warna & grafik baharu, skrin 9-inci, ada MT & CVT

Ketiga-tiga varian Yaris GR Sport 2023 pasaran Indonesia ini menerima perincian yang sama, tanpa perubahan pada kit badan dilihat. Apa yang berbeza cuma bahagian gril, cermin sisi, spoiler belakang dan juga set rim 16-inci (dengan tayar 195/50R16) kini hadir dalam kemasan hitam.

Ia ditawarkan dalam tiga pilihan warna badan tunggal iaitu Super White II, Attitude Black Mica dan Gray Mica, serta tiga pilihan warna badan dua tona (bumbung hitam) iaitu Super White II dan hitam, Red Mica Metallic dan hitam serta Citrus Mica Metallic dan hitam.

Manakala pada bahagian bawah sisi ia kini menerima pelekat grafik dengan tema livery perlumbaan merah-hitam rasmi Toyota Gazoo Racing. Logo GR masih lagi dipadankan pada bampar hadapan dan juga di pintu tailgate belakang. Walaupun perubahan ini dilihat hanya bermain dengan tema warna, ia dilihat berjaya menaikkan imej lebih agresif pada Yaris GR Sport 2023 ini.

Toyota Yaris GR Sport 2023 dilancarkan di Indonesia – tema warna & grafik baharu, skrin 9-inci, ada MT & CVT

Pada bahagian dalam pula, Yaris GR Sport ini dilihat menampilkan lebih banyak kemasan hitam berbanding sebelumnya. Yaris GR Sport MT dan 3AB CVT diberikan upholsteri separa kulit, manakala model 7AB CVT diberikan kulit penuh pada tempat duduk yang kini berwarna hitam sepenuhnya, serta disulam dengan logo GR pada perehat kepala.

Manakala skrin tujuh-inci untuk sistem infotainmen sebelum ini telah digantikan dengan skrin sembilan-inci yang lebih besar. Sokongan Apple CarPlay dan Android Auto masih diberikan, dan ia kini turut memberikan visual pemantau panaromik 360-darjah.

Model dengan kotak gear CVT turut diberikan pedal penukar gear. Selain itu, logo GR kini turut boleh dilihat pada roda stereng dan juga karpet kaki.

Untuk keselamatan, Yaris GR Sport di Indonesia ini hanya menerima sistem asas seperti VSC, bantuan mula-mendaki, ABS dengan EBD dan bantuan brek, dan cagak Isofix untuk kerusi keselamatan kanak-kanak. Model MT dan CVT 3AB hanya diberikan tiga beg udara, manakala varian 7AB hadir dengan tujuh-beg udara.

Jadi dari segi kelengkapan, model pasaran Malaysia dilihat lebih lengkap kerana ia turut dipadankan standard dengan pakej bantuan pemanduan Toyota Safety Sense (TSS) menampilkan sistem seperti sistem pra-pelanggaran (PCS) dengan brek kecemasan automatik, amaran keluar laluan (LDA), pemantau titik buta dengan amaran lintasan trafik belakang.

Tiada perubahann langsung dibuat pada aspek mekanikal, di mana Yaris GR Sport 2023 ini masih digerakkan dengan enjin Dual VVT-i 2NR-FE 1.5 liter empat silinder berkuasa 107 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 140 Nm pada takat 4,200 rpm. Bergantung pada varian, ia digandingkan dengan kotak gear manual lima-kelajuan atau CVT automatik yang diberikan mod manual dengan tujuh-kelajuan maya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required