Proton X50 – 98,189 unit terjual selepas 3 tahun, harga model edisi terhad R3 akan diumum di karnival esok!

Proton X50 – 98,189 unit terjual selepas 3 tahun, harga model edisi terhad R3 akan diumum di karnival esok!

27 Oktober 2020 merupakan detik bersejerah buat Proton apabila SUV segmen-B jenama itu yang paling ditunggu-tunggu, Proton X50 dilancarkan secara rasmi. Dan hari ini selepas genap tiga tahun ia dijual dalam pasaran, Proton mengumumkan bahawa sejumlah 98,189 unit SUV berkenaan sudah diserahkan kepada pelanggan sehingga akhir September 2023!

Proton X50 benar-benar mencetuskan fenomena yang mengangkat kembali nama Proton. Ia mula boleh ditempah bermula 15 September 2020, dan hanya selepas dua minggu Proton telah menerima lebih dari 20,000 tempahan walaupun harganya belum diumumkan secara rasmi ketika itu.

Tempoh menunggu untuk SUV ini pernah mencapai sehingga lapan bulan, dan ia mula mendominasi jualan di Malaysia dengan menguasai pasaran SUV segmen-C dan menjadi SUV paling laris dalam negara. Buat masa sekarang X50 berjaya menyumbang sebanyak 21% dari keseluruhan jualan Proton.

Bagi meraikan ulangtahun tersebut, Proton akan mengadakan Karnival Proton X50 bertempat di ibu pejabatnya, Pusat Kecemerlangan Proton (CoE) di Subang Jaya Selangor pada 28 dan 29 Oktober ini, bermula pukul 9 pagi hingga 6 petang. Apa yang menarik, Proton turut akan membuat pengumuman harga bagi model edisi terhad X50 R3 ini esok, sempena berlangsungnya karnival berkenaan.

Karnival tersebut akan dimeriahkan dengan pelbagai aktiviti menarik, promosi istimewa yang eksklusif dan pertandingan yang menawarkan hadiah hebat. Pelumba-pelumba pasukan Proton R3 iaitu Leona Chin, Fariqe Hairuman, dan James Veerapen turut membuat kemunculan istimewa bagi memberikan anda ‘taxi ride’ dalam aktiviti pemanduan dinamik.

Proton turut menganjurkan pertandingan X50 paling cantik untuk disertai pengunjung, manakala untuk kanak-kanak, pelbagai aktiviti yang disediakan termasuk perlumbaan kereta mini 4WD Tamiya dan pertandingan pakaian terbaik.

Juga terdapat pelbagai gerai-gerai jualan barangan, serta bermacam-macam trak makanan yang menyediakan pelbagai juadah di kernival yang disifatkan sebagai “mini funfair” ini.

GALERI: Proton X50 R3 Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • bukan diorg kata nak letak performance kit ke sebelum ni utk x50 R3? mana pergi?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required