Toyota Hilux Revo GR Sport Wide Tread di Thailand – kit badan lebar, kuasa 224 PS, 550 Nm, dari RM197k

Toyota Hilux Revo GR Sport Wide Tread di Thailand – kit badan lebar, kuasa 224 PS, 550 Nm, dari RM197k

Toyota Motor Thailand melancarkan satu varian baru untuk Hilux, dipanggil sebagai Hilux Revo GR Sport Wide Tread, dengan harga jualan 1.499 juta baht (RM196,868). Jika dibandingkan dengan varian GR Sport sebelum ini di negara jiran itu, varian baru ini mendapat enjin yang lebih berkuasa serta beberapa peningkatan yang dibuat untuk menjadikannya sebagai sebuah trak pikap yang nampak lebih ranggi dan agresif.

Di bawah bonetnya masih terdapat enjin empat silinder diesel turbo 2.8 liter 1GD-FTV, tetapi kini mampu menghasilkan 224 PS (221 hp atau 165 kW) pada 3,400 rpm dan tork 550 Nm dari 1,600 hingga 2,800 rpm – sama seperti varian GR Sport di Malaysia.

Sistem suntikan terus commonrail pada enjin ini juga kini boleh menerima tekanan lebih tinggi, iaitu 275 MPa, berbanding 265 MPa sebelum ini, manakala penapis diesel memenuhi keperluan emisi Euro 5. Perubahan lain yang dibuat adalah termasuk pada ECU serta talaan khas untuk enjin dan transmisi.

Toyota Hilux Revo GR Sport Wide Tread di Thailand – kit badan lebar, kuasa 224 PS, 550 Nm, dari RM197k

Berkenaan ciri visual, varian GR Sport pasaran Thailand ini nampak sama dengan varian yang dijual di Australia, termasuk bahagian bampar serta gril hadapannya. Ia kemudiannya ditambah lagi dengan kit widebody yang termasuk kemasan fender yang menambah lebarnya sebanyak 140 mm di hadapan dan 155 mm di belakang. Rim menggunakan unit 17 inci dengan tayar BF Goodrich AT 265/65.

Kedudukan trak ini juga adalah lebih tinggi, hasil daripada penggunaan penyerap baru dan kelegaan dari tanahnya bertambah 37 mm menjadi 217 mm. Perubahan lain yang dibuat adalah termasuk spring yang ditala semula, stabiliser bar hadapan lebih besar, wishbone depan lebih tebal, tambahan titik kimpal pada casis, brek cakera belakang (sebelum ini dram) dan cakera brek hadapan lebih besar.

Dengan semua perubahan ini, Hilux Revo GR Sport mencatat ukuran panjang 5,320 mm, lebar 2,020 mm, tinggi 1,880 mm dan jarak roda 3,085 mm. Jarak antara roda kiri dan kanan pula kini menjadi 1,675 mm untuk di hadapan dan 1,705 mm di belakang.

Di bahagian dalam, varian GR Sport ini menerima sistem infotainmen dengan skrin sesentuh 10.25 inci baru serta sistem yang boleh disambung kepada Android Auto dan Apple CarPlay tanpa wayar. Senarai kelengkapan turut ditambah dengan cermin belakang boleh malap sendiri, pad pengecas tanpa wayar, soket pengecas USB-C untuk penumpang belakang dan corak kemasan baru.

Kelengkapan lain yang diberi adalah termasuk lampu utama LED bi-beam, lampu kabus LED, tempat duduk balutan suede/kulit, roda stereng dengan tanda GR Sport, kawalan pendingin hawa dua zon, telematik T-Connect, kamera 360 darjah, sistem tanpa kunci, tujuh beg udara serta sistem keselamatan biasa seperti Hill Start Assist, Hill Descent Control, Adaptive Cruise Control, Autonomous Emergency Braking, Blind Spot Monitoring, Lane Departure Warning dan Prevention dan Rear Cross Traffic Alert.

Meskipun Hilux GR Sport pasaran Malaysia mendapat enjin yang lebih berkuasa, ia tidak mempunyai penampilan yang agresif seperti model yang ditawarkan di Australia dan Thailand ini. Patutkah ia dibawa ke Malaysia?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required