JPJ siar kempen panggil balik terkini bagi model kenderaan melibatkan Kia, Volkswagen, Toyota

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah menyiarkan kempen panggil balik (product recall) beberapa model kenderaan yang terlibat oleh syarikat pengeluar. Menurut JPJ, untuk siri kali ini, pihaknya menyenaraikan model kenderaan yang terlibat berdasarkan kepada rekod yang diterima. Sebelum ini, JPJ pernah membuat hebahan bagi siri 4/2023 pada Disember tahun lalu.

Jenama kenderaan dan model yang terlibat untuk kali ini adalah seperti senarai di bawah – sila klik nama jenama berkenaan untuk pautan bagi perincian panggilan balik ini:

Kia

  • Sportage (tahun buatan 2013-2015) – 1,833 unit

Volkswagen

  • Passat (tahun buatan 2019-2022) – 1,256 unit
  • Arteon (tahun buatan 2020-2023) – 1,370 unit
  • Golf mk8 (tahun buatan 2021-2024) – 1,061 unit

Toyota

  • Sienta (tahun buatan 2016-2019) – 6,116 unit
  • Camry 2.5V AT (tahun buatan 2021-2023) – 3,361 unit
  • Veloz (tahun buatan 2022-2023) – 10,168 unit
  • Vios (tahun buatan 2022-2023) – 11,769 unit

JPJ berkata, pemanggilan Semula atau product recall ini secara umumnya merupakan suatu aktiviti bagi memanggil semula sejumlah produk oleh pihak pengeluar apabila terdapat penemuan isu keselamatan atau kecacatan kepada produk tersebut yang mungkin meningkatkan risiko keselamatan kepada pengguna.

Kaedah pelaksanaan pemanggilan semula ini dilaksanakan melalui pemakluman kepada pemilik sama ada melalui panggilan telefon, sistem pesanan ringkas, surat-menyurat rasmi, hebahan di media massa dan sebagainya.

“Bagi pemilik kenderaan yang telah mendapat notifikasi pemanggilan semula, anda hendaklah memberikan kerjasama dengan mematuhi prosedur yang telah ditetapkan oleh pihak pengeluar kenderaan sama ada perlu membuat temu janji terlebih dahulu atau mematuhi jadual giliran yang telah ditetapkan.

“Ini bagi mengelakkan kesesakan di pusat-pusat servis dan bagi memastikan jumlah alat ganti yang dibekalkan bagi proses penggantian komponen pada hari tersebut adalah mencukupi. Kos penukaran alat ganti bagi kenderaan yang terlibat dalam aktiviti pemanggilan semula ini adalah percuma dan ditanggung sepenuhnya oleh pihak pengeluar kenderaan. Pihak pengeluar kenderaan telah melaksanakan tugas mereka untuk memaklumkan anda dan mereka bersedia menanggung sepenuhnya kos penukaran alat ganti, kini terpulang kepada anda untuk melaksanakan peranan dan hak anda sebagai pengguna,” kata JPJ

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required