Suzuki GSX-S1000GX tiba di Malaysia – RM89,900

Suzuki GSX-S1000GX tiba di Malaysia – RM89,900

Didedah kepada dunia pertama kali hujung tahun lalu, motosikal Suzuki yang dipanggil sebagai sebuah “crossover tourer“, iaitu GSX-1000GX kini sudah tiba di Malaysia dengan harga jualan RM89,900 tidak termasuk insurans.

Dalam pasaran, model ini akan memberi saingan kepada saingan model seperti BMW S1000XR, Kawasaki Versys 1000 dan Tracer 9 GT, dan ia menggunakan enjin empat silinder 999 cc DOHC yang mampu menghasilkan kuasa 152 PS pada 11,000 rpm dan 106 Nm tork pada 9,250 rpm. Kotak gear enam kelajuan yang digunakan datang secara standard dengan quickshifter.

Asas yang digunakan untuk GSX-S1000GX ini sebenarnya adalah daripada model sport tourer GSX-1000GT. Untuk menjadikannya lebih tinggi, Suzuki bukan setakat menggunakan fork yang lebih panjang, tetapi juga menggunakan unit dengan sistem kawalan elektronik semi aktif yang dipanggil sebagai Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES).

Suspensi yang datang daripada Showa ini boleh melaras secara automatik mengikut keadaan jalan untuk menjadikan tunggangan lebih lancar dan stabil. Ia menyediakan beberapa mod iaitu Hard, Medium, Soft dan User, dan daya serapan akan berubah bergantung kepada mod tunggangan.

Sebagai sebuah motosikal yang lebih fokus kepada tunggangan di atas jalan biasa, GSX-S1000GX datang dengan rim 17 inci, yang dibalut masing-masing tayar 120/70 di hadapan dan 190/50 di belakang, sementara breknya pula datang dengan tetapan cakera berkembar bersama angkup Brembo empat piston di hadapan dan cakera tunggal dengan angkup Nissin satu piston di belakang.

Ciri elektronik lain yang disediakan adalah termasuk Cruise Control, Traction Control, Wheelie Control, Roll Torque Control, Cornering ABS serta skrin TFT 6.5 inci yang boleh disambungkan kepada telefon pintar untuk pelbagai fungsi. Berat keseluruhan GSX-S1000GX adalah 232 kg dan ia datang dengan tangki bahan api 19 liter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required