MPV mampu milik tujuh-tempat duduk Mitsubishi Expander bakal di ‘rebadge’ sebagai Nissan – laporan

Mitsubishi_XMConcept-2

MPV mampu milik Mitsubishi untuk pasaran Indonesia yang bakal dihasilkan dari model konsep XM, bakal di rebadge juga dengan jenama Nissan pada pasaran republik berkenaan, lapor Just Auto.

MPV yang direka seakan SUV dan dikhabarkan bakal diberi nama Mitsubishi Expander tersebut bakal dihasilkan dalam konfigurasi tujuh-tempat duduk untuk kedua-dua versi jenama, Mitsubishi dan Nissan, menurut laporan itu lagi. Ia juga dikhabarkan bakal membuat penampilan sulungnya pada Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2017 Ogos ini.

Model konsep XM muncul buat pertama kali pada GIIAS 2016 Ogos lalu, dan versi produksinya dijangka bakal memberikan tentangan sengit kepada Honda BR-V. Ia menampilkan muka signatur ‘Dynamic Shield’ Mitsubishi, bersama lampu hadapan tirus, gril besar dengan elemen-X berwarna hitam, serta bampar hadapan yang agak agresif. Setiap ruang roda diberikan elemen flare bagi menampakkan imej gagah seakan sebuah SUV. Bahagian berwarna hitam dibelakang pula direka menyamai eX Concept yang muncul di Tokyo 2015.

Prototaip MPV tersebut dilihat mula diuji di atas jalan raya Indonesia pada awal tahun ini. Walau bagaimanapun, imej versi prototaip tersebut dilihat tidak begitu dramatik seperti model konsepnya, namun masih mengekalkan banyak ciri-ciri yang sama. Mukanya masih lagi diberikan lampu hadapan tirus dan juga bampar bersegi, serta rekaan pada fender hadapan masih kelihatan bersama garisan signturnya.

Juga dilaporkan sebelum ini, ‘Expander’ bakal dihasilkan dalam sembilan varian dan ia turut dirancang untuk dieksport ke pasaran Eropah. MPV berkenaan akan diproduksi di kilang baharu Mitsubishi Indonesia yang terletak di Bekasi, Jawa Barat bermula Oktober ini.

Kilang yang turut membina model Pajero Sport untuk pasaran tempatan tersebut mempunyai kapasiti pengeluaran 160,000 unit setahun dan ia merupakan kilang kedua terbesar jenama berkenaan di rantau ini.

GALERI:Mitsubishi XM Concept di GIIAS 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required