Transmisi CVT pada Honda Civic bakal digantikan dengan kotak gear klac berkembar lapan-kelajuan?

Transmisi CVT pada Honda Civic bakal digantikan dengan kotak gear klac berkembar lapan-kelajuan?

Bagi mereka yang mengharapkan agar enjin 1.5 liter VTEC Turbo pada Civic FC digandingkan dengan kotak gear lebih responsif, ini mungkin berita yang menggembirakan anda. Dalam acara Honda Meeting 2017, jenama berkenaan telah mendedahkan unit prototaip digelar “Dynamic Study,” yang dibina dalam bentuk Civic sedan generasi kesepuluh.

Menurut Honda, unit prototaip berkenaan adalah berlainan dari Civic sedia ada dalam pasaran di mana transmisi CVT pada enjin turbo 1.5 liter berkenaan telah digantikan dengan kotak gear klac berkembar (DCT) lapan kelajuan.

Padanan tersebut adalah serupa dengan apa yang terdapat pada Acura CDX khas untuk pasaran China di mana enjin L15B9 1.5 liter VTEC Turbo berkuasa 182 hp/240 Nm (5 hp/14 Nm lebih berkuasa dari Civic) pada SUV berkenaan diberikan transmisi DCT klac basah lapan-kelajuan, yang turut dilengkapi bersama torque converter.

Menurut sebuah penerbitan Jepun, Car Watch, transmisi DCT lapan-kelajuan berkenaan dibina dalam saiz kompak – hanya sama besar dengan kotak gear automatik konvensional lima-kelajuan. Selain itu, ia juga menjanjikan penghantaran kuasa 15% lebih baik serta kecekapan bahan api ditingkatkan sebanyak 8%.

Selain dari perubahan pada sistem transmisi, unit prototaip “Dynamic Study” ini juga menampilkan casis yang dipertingkat dari segi tindak balas dan juga kestabilan. Perubahan berkenaan dilakukan menerusi pemadanan subframe belakang yang lebih tegar dan juga lantai yang lebih keras sebanyak 57%, manakala ketegaran torsi ditingkatkan lagi sebanyak 25%.

Transmisi CVT pada Honda Civic bakal digantikan dengan kotak gear klac berkembar lapan-kelajuan?

Unit prototaip ini turut menampilkan talaan suspensi hadapan dan belakang baharu, badan yang lebih aerodinamik (pekali seretan dikurangkan 14%), dan juga tindak balas stereng berkuasa elektrik serta brek yang dipertingkat.

Untuk pengetahuan anda, Honda telah pun menghentikan penjualan Civic di Jepun pada tahun 2010 berikutan permintaan kurang untuk sedan berbanding MPV pada pasaran negara matahari terbit berkenaan. Namun, awal tahun ini Honda telah mengumumkan untuk membawa semula Civic ke pasaran Jepun bagi menaikkan semula imej sporty jenama tersebut.

Walau bagaimanapun, Civic generasi kesepuluh ini masih lagi belum diperkenalkan di Jepun, dan dijangka hanya akan dilancarkan pada hujung bulan hadapan. Menurut pendedahan oleh presiden dan CEO Honda, Civic di Jepun akan diperkenalkan dalam versi model 2018. Jadi, boleh dijangka tingkat taraf yang dilakukan pada unit prototaip “Dynamic Study” ini akan diperkenalkan pada Civic JDM yang akan diperkenalkan hujung bulan hadapan, manakala untuk pasaran lain termasuk Malaysia, ia mungkin akan ditampilkan pada Civic versi tingkat taraf.

Pasaran Malaysia buat masa ini baharu sahaja menerima transmisi DCT klac kering tujuh-kelajuan yang diperkenalkan menerusi Honda Jazz Sports Hybrid i-DCD, dilancarkan pada minggu lalu. Pada acara Honda Meeting 2017 berkenaan juga, Honda turut mengumumkan Honda Accord 2018 pasaran Amerika Syarikat bakal menerima kotak gear automatik 10-kelajuan, dipadankan pada enjin 2.0 liter DOHC VTEC Turbo diambil dari Honda Civic Type-R.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required