Jelmaan semula Datsun Bluebird 510 SSS bakal muncul sebagai kereta elektrik pacuan hadapan?

nissan-idx-concept

Nissan telah memfailkan permohonan tanda dagangan “Nissan IMX” untuk kereta konsep yang bakal dibangunkan dan kereta berkenaan dikatakan bakal direka seakan sama dengan kereta konsep mereka sebelum ini iaitu Nissan IDx, menurut laporan Autoguide.

Ingat lagi kereta konsep Nissan IDx yang muncul pada Tokyo Motor Show 2013 dahulu dan direka sebagai jelmaan semula “poor man BMW” Datsun Bluebird 510 SSS? Nissan sendiri telah menyatakan bahawa kereta konsep tersebut tidak akan muncul dalam bentuk produksi sebenar dan rekaan berkenaan akan diterapkan pada kereta sport pacuan hadapan untuk masa akan datang.

Namun Nissan belum mendedahkan apa-apa perincian berkenaan model konsep tersebut dapat fail permohonan berkenaan dikelaskan sebagai “Kenderaan untuk pergerakan melalui darat, udara, air atau rel dan bahagian dan kelengkapan strukturnya, iaitu, kereta; kenderaan elektrik, iaitu kereta elektrik, gerabak, trak, van, SUV, bas, kenderaan rekreasi (RV) iaitu kenderaan berkhemah, rumah bergerak dan trak roda kelima; kereta sport, kereta lumba, basikal, lori, forklift, termasuk traktor tunda, dan bahagian dan kelengkapan struktur; Pad Brek untuk kenderaan darat; Bampar kenderaan; Alat keselamatan untuk kenderaan darat, iaitu, beg udara; mudguard; Aksesori kenderaan, iaitu, pam udara dan bingkai plat lesen. ”

Jelmaan semula Datsun Bluebird 510 SSS bakal muncul sebagai kereta elektrik pacuan hadapan?

Laporan Motor1 menyorot dua nama dalam kategori tersebut iaitu “kenderaan elektrik iaitu kereta elektrik” dan juga “kereta sport” – seterusnya membuat spekulasi adakah kereta konsep baharu Nissan IMX ini direka seperti Nissan IDx dan menerima janaan elektrik sepenuhnya serta memacu roda hadapan?

Ketika membuat penampilan, IDx Concept muncul dalam dua versi iaitu IDx Freeflow yang dijana enjin 1.2 liter turbo hingga 1.5 liter bersama kotak gear CVT, dan juga versi lebih berkuasa IDx Nismo yang menggunakan enjin 1.6 liter turbo juga dengan transmisi CVT dengan mod manual enam-kelajuan maya. Kedua-dua versi berkenaan direka dengan konfigurasi pacuan belakang – sama seperti Datsun Bluebird 510.

Manakala untuk Datsun 510 pula, kereta berkenaan dikenali sebagai ‘Datsun Botak Chin’ di Malaysia kerana penjenayah yang terkenal dengan rompakan bersenjata pada era 70’an tersebut dikatakan memiliki kereta ini. Pelbagai varian dikeluarkan oleh Nissan untuk model Bluebird 510 ini dari versi asas dengan enjin 1.4 liter, sehingga model paling pantas SSS dijana enjin siri L 1.6 dan 1.8 liter empat silinder bersama suapan karburator SU berkembar secara standard – mencipta nama pada perlumbaan Trans Am di Amerika Syarikat, ditala oleh Brock Racing Enterprise (BRE) dan dipandu oleh John Morton.

Jika ini benar terjadi, nampaknya trend jelmaan semula dalam bentuk elektrik ini nampaknya akan menjadi perkara yang menarik pada masa hadapan. Bulan lalu Volkswagen mengesahkan model konsep I.D Buzz sah akan dihasilkan dalam bentuk produksi untuk jelmaan semula kenderaan utiliti ikonik ‘Kombi Van’ Volkswagen Type 2, manakala minggu lalu di Frankfurt, Honda mendedahkan model konsep elektrik Urban EV yang direka seakan hatchback Honda Civic generasi pertama atau turut dikenali sebagai ‘Civic Telor’ di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required