Jika Toyota ada Fortuner dari platform Hilux, Isuzu ada MU-X dari platform D-Max, tidak lama lagi Nissan turut akan memperkenalkan SUV ladder frame mereka diasaskan trak pikap Navara NP300. SUV berkenaan dikhabarkan akan diberi nama Xterra (atau Paladin) dan kini Headlightmag telah mendedahkan gambar model berkenaan yang telah bocor.

Xterra dikatakan akan membuat kemunculan sulung peringkat globalnya pada tahun ini di China dan kemudian ia akan diperkenalkan di Thailand tahun berikutnya. Seperti juga saingannya yang lain, ia turut direka unik berbanding kembar pikapnya. Ia diberikan bampar yang berbeza dari Navara dengan rekaan lebih konservatif. Namun komponen lain seperti bonet dan cermin sisi krom masih lagi kelihatan seperti Navara.

Pada bahagian sisi, dapat diperhatikan kebanyakkan komponen adalah baharu, dengan pintu lebih besar dan juga tingkap-tingkap tambahan pada bahagian belakang. Garis badan pada bahagian sisi ini juga kelihatan seperti X-trail, tetapi dengan saiz yang lebih besar. Bahagian kabin yang besar memungkinkan Xterra akan diberikan konfigurasi tujuh tempat duduk.

SUV ini dijangka bakal dijana enjin 2.3 liter turbodiesel berkuasa 190 hp/450 Nm, digandingkan bersama kotak gear enam kelajuan manual atau tujuh-kelajuan automatik. Ia juga berkemungkinan besar akan ditawarkan dalam versi pacuan roda belakang dan pacuan empat roda.

GALERI: Spyshot Nissan Xterra