Selepas hatchback Volkswagen Polo generasi terbaharu (Mk6) didedahkan sebelum ini, kini versi sedannya pula membuat kemunculan sulung dan digelar sebagai Virtus (model generasi kelima dikenali sebagai Vento pada pasaran Malaysia). Untuk peringkat global, kereta ini muncul buat kali pertama di Sao Paulo, Brazil.

Volkswagen Virtus 2018 ini dibina berasakan platform modular MQB A0 iaitu platform yang sama dengan Seat Ibiza. Namun berbanding Polo, asas Virtus ini telah ditarik lebih panjang menjadikan jarak rodanya 86 mm lebih jauh (2,650 mm) dan ia hampir sama dengan dimensi pada VW Jetta.

Lebar sedan ini masih lagi sama dengan versi hatchback (1,751 mm), tetapi panjang keseluruhannya diukur pada 4,480 mm berbanding 4,053 pada Polo, dan ia juga 22 mm lebih tinggi (1,468 mm). Dengan saiz yang lebih besar ini membolehkan ruang butnya direka dengan kapasiti 521 liter berbanding hanya 351 liter untuk hatchback.

Untuk pasaran Brazil, Virtus akan dijana dengan dua pilihan enjin sama ada NA atau turbo. Bagi versi NA, ia akan dijana enjin 1.6 liter empat-silinder petrol berkuasa 117 hp dan tork maksima 162 Nm, dipadankan dengan transmisi automatik lima-kelajuan. Manakala untuk versi turbo pula, ia diberikan enjin 1.0 liter tiga-silinder petrol yang berupaya menjana 128 hp dan tork maksima 200 Nm, digandingkan bersama kotak gear enam-kelajuan automatik.

Dari segi rupa pula, muka sedan ini adalah hampir seiras dengan Polo, namun diberikan sentuhan semula pada bampar hadapan. Dari sisi, dapat diperhatikan pintu belakang juga dilihat jaun lebih panjang dari Polo. Berbanding Vento yang diberikan lampu belakang menegak, Virtus dipadankan dengan lampu ‘two-piece‘ dengan rekaan lebih tirus dan menyerupai lampu belakang Audi A4 B9.

Masuk ke bahagian kabin, Virtus turut diberikan bentangan rekaan seiras dengan Polo. Paparan instumen sedan ini diberikan paparan digital menerusi skrin Active Info Display bersaiz 10.25-inci. Untuk sistem infotaimen pula, ia dilengkapkan dengan skrin sesentuh utama bersaiz 8-inci pada bahagian tengah.

Virtus merupakan salah satu model dari 13 model lain yang akan dihasilkan di kilang Volkswagen Brazil. Jenama automotif dari Jerman berkenaan turut merancang untuk melancarkan 20 model baharu (termasuk Virtus) pada pasaran Brazil menjelang tahun 2020.