Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi kini sah nombor satu untuk 2017; tewaskan VW, Toyota jatuh no.3

Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi kini sah nombor satu untuk 2017; tewaskan VW, Toyota jatuh no.3

Nampaknya momentum jualan global bagi Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi yang dicatatkan pada setengah tahun lalu berjaya dikekalkan hingga penghujung tahun, dan jangkaan yang dibuat oleh CEO kumpulan automotif berkenaan, Carlos Ghosn jelas menjadi kenyataan – Pakatan Perancis-Jepun tersebut berjaya menumpaskan juara tahun lalu iaitu Volkswagen Group dengan jualan keseluruhan 10,608,366 kenderaan penumpang dan kenderaan komersial ringan sepanjang 2017.

Sepanjang 2017, Kumpulan Volkswagen berjaya menjual sejumlah 10.53 juta kenderaan untuk menduduki tangga kedua dan angka berkenaan dilihat lebih tinggi dari 2016 dengan jumlah 10.3 juta. Manakala untuk gergasi Asia – Toyota – pula, tahun 2017 menyaksikan jenama tersebut jatuh lagi satu anak tangga dengan rekod jualan 10.2 juta kenderaan.

Menurut Pakatan berkenaan, permintaan yang semakin meningkat untuk SUV, kenderaan komersial ringan dan juga kenderaan elektrik sepenuhnya membantu menaikkan jumlah jualan sebanyak 6.5% tahun lalu, yang juga tahun penuh pertama Mitsubishi sebagai ahli dalam kumpulan tersebut. Sepanjang 2017 juga, Pakatan berkenaan telah menjual kenderaan pada hampir 200 buah negara di bawah 10 jenama iaitu Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine, Lada, Infiniti, Venucia dan Datsun.

Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi kini sah nombor satu untuk 2017; tewaskan VW, Toyota jatuh no.3

“Dengan lebih 10.6 juta kenderaan penumpang dan kenderaan komersial ringan dijual pada 2017, Renault-Nissan-Mitsubishi telah menjadi kumpulan automotif nombor satu di dunia. Evolusi ini merupakan cerminan kepada betapa luas dan mendalam barisan model kami, penampilan kami dalam pasaran global dan penerimaan pelanggan terhadap teknologi kenderaan kami,” kata Carlos Ghosn.

Jualan Renault telah miningkat 8.5% kepada 3,761,634 unit pada 2017. Ia merupakan tahun yang mencatatkan rekod untuk jenama Perancis tersebut, dan disahkan sebagai jenama nombor dua di Eropah. 2017 juga mencatatkan rekod terbaik bagi jenama mampu miliknya, Dacia.

Nissan pula menjual sebanyak 5,816,278 unit kenderaan, meningkat 4.6%. Di Amerika dan China, jenama Jepun ini telah mencatatkan pertumbuhan jualan sebanyak 1.9% dan 12.2%. Manakala divisi mewahnya iaitu Infiniti pula menjual sejumlah 246,492 unit atau peningkatan sebanyak 7%.

Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi kini sah nombor satu untuk 2017; tewaskan VW, Toyota jatuh no.3

Anggota baharu pakatan ini -Mitsubishi- telah menjual 1,030,454 kenderaan sepanjang 2017, 10% lebih tinggi dari 2016. Peningkatan jualan tertinggi dapat dicapai di pasaran China, yang kini telah menjadi pasaran terbesarnya. Di China, permintaan terhadapa SUV Outlander yang dibina secara pemasangan tempatan menghasilkan jumlah jualan keseluruhan 129,160 unit atau peningkatan jualan sebanyak 56%.

Prestasi Mitsubishi di rantau ASEAN juga sangat menyakinkan apabila jenama berkenaan berjaya menjual sebanyak 242,224 unit atau peningkatan sebanyak 17%, terutamanya setelah MPV-SUV Mitsubishi Xpander dilancarkan di Indonesia. Manakala di tanah kelahirannya, MMC turut mencatatkan peningkatan jualan sebanyak 7%.

Penguasaan Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi diperkuatkan lagi dengan teknologi elektrik dan kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) kerana kumpulan berkenaan terlebih dahulu meneroka segmen tersebut sebelum ianya menjadi trend. Sejak 2010, selepas Nissan Leaf diperkenalkan buat pertama kali, Pakatan ini telah berjaya menjual sebanyak 540,623 unit EV menerusi pelbagai model dengan pelbagai jenama di bawah naungannya. Secara kumulatif juga, Pakatan berkenaan kini peneraju global bagi kereta dan kenderaan komersial ringan yang dijana oleh elektrik sepenuhnya.

Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi kini sah nombor satu untuk 2017; tewaskan VW, Toyota jatuh no.3

Nissan Leaf generasi kedua telah pun dilancarkan pada pasaran Jepun hujung tahun lalu, dan ia bakal menerjah pasaran lain pula di seluruh dunia pada tahun ini, termasuk Malaysia. Kereta elektrik ini telah pun ditempah sebanyak 40,000 unit dari seluruh dunia, termasuk 13,000 daripadanya untuk pasaran Jepun sahaja. 13,000 unit lagi Leaf telah dikhususkan untuk pasaran Amerika, manakala 12,000 unit lagi merupakan tempahan dari benua Eropah. Sejak Disember 2010, sejumlah lebih dari 300,000 Leaf telah pun berjaya dijual.

Tahun lalu, Renault kekal sebagai peneraju kereta elektrik di Eropah dengan bahagian pasaran sebesar 23.8% – disumbangkan dari peningkatan jualan sebanyak 38%. Renault Zoe merupakan kereta elektrik paling laris di Eropah dengan peningkatan jualan kepada 44%. Sejak 2011, Renault telah menjual lebih dari 150,000 EV di seluruh dunia. Untuk 2017 sahaja, Pakatan tersebut telah menjual 91,000 kenderaan elektrik, 11% lebih tinggi dari 2016.

Sebagai salah satu pelan strategik Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi 2022, kumpulan tersebut menjangkakan sinergi tahunannya akan mencapai 10 bilion euro pada akhir 2022. Sebagai tambahan, 12 kenderaan elektrik baharu dan 40 kenderaan dengan teknologi pemanduan sendiri akan dilancarkan. Pengenalan model-model baharu ini dijangka akan meningkatkan jualan tahunan lebih dari 14 juta unit dengan pendapatan hingga 240 bilion euro pada penghujung rancangan enam-tahun berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required