Gambar oleh ‘Special Stage’ Rally Review

Rali demi rali, Proton Iriz R5 binaan Mellors Elliot Motorsport terus menunjukkan prestasi cemerlang. Terbaharu, jentera berkenaan sekali lagi dinobatkan sebagai juara, kali ini pada pusingan pembukaan siri kejuaraan British BTRDA Rally, Cambrian Rally 2018.

Berbeza dari sebelum ini dimana pemandu MEM Oliver Mellors dibantu jururah Ian Windress, pada Cambrian Rally pemandu British berumur 22 tahun berkenaan bergandingan dengan Max Freeman. Menurut MEM lagi, keputusan untuk mengambil bahagian pada pusingan pertama kejuaraan BTRDA Rally ini juga diambil pada saat akhir.

Sama seperti perlumbaan-perlumbaan sebelum ini, Iriz R5 menerima tentangan sengit dari jentera-jentera lebih hebat seperti Ford Focus WRC, Ford Fiesta WRC, dan juga jentera dengan kategori sama Ford Fiesta R5.

Setelah bertarung hebat dalam 7 SS serta mencatatkan masa terpantas di SS 3, Mellors dan Freeman berjaya menamatkan rali ini ditangga teratas, meninggalkan Paul Bird yang memandu Ford Fiesta WRC 07 di tempat kedua dengan kelebihan 6 saat. Stephen Petch yang memandu Ford Fiesta WRC pula mendapat tempat ketiga, ketinggalan 30 saat di belakang Iriz R5.

Sebelum ini, Iriz R5 telah pun berlumba dalam tiga perlumbaan – juara di Rally Stage Goodwood Festival of Speed, podium di Malton Forest Rally, dan juara di Grizedale Stages Rally. Ia juga telah diuji oleh lagenda serta juara dua kali WRC, Marcus Gronholm dan diberikan maklum balas yang sangat positif.

Gambar oleh Chicane Media

Jentera ini dijana enjin petrol turbo 4B11T dari Mitsubishi Lancer Evolution X yang telah diturunkan kapasitinya dari 2.0 liter kepada 1.6 liter (bagi membolehkan ia diiktiraf dalam kategori R5 dan bertanding dalam WRC2), digandingkan bersama transmisi dari Xtrac dan juga sistem pacuan semua roda. Untuk suspensi, ia akan diberikan set penyerap hentak dari Reiger, dan turut menerima sistem brek dari Brembo. Seluruh kawalan elektronik jentera ini pula akan menerima peralatan dari Cosworth.

Selepas proses homologasinya lengkap dijangka pada 1 April ini, Proton Iriz R5 dan MEM bakal memulakan aksi mereka di pentas kejuaraan rali dunia (WRC) dalam kategori WRC2 pula.