SPAD umum jumlah penumpang pengangkutan awam meningkat pada 2017 – naik 3.7%, cecah 1.2 juta

SPAD umum jumlah penumpang pengangkutan awam meningkat pada 2017 – naik 3.7%, cecah 1.2 juta

Nampaknya sistem pengangkutan awam di negara ini kian diterima ramai malah saban tahun jumlah penggunanya menunjukkan peningkatan. Menurut Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), jumlah penumpang harian purata perkhidmatan rel dan bas di Lembah Klang/Greater Kuala Lumpur merekodkan trend menaik tahun lepas dengan peningkatan 3.7% atau 1,206,111 berbanding 1,162,717 pada 2016.

CEO SPAD Mohd Azharuddin Mat Sah berkata ini menunjukkan kejayaan usaha kerajaan dalam menambah baik sistem pengangkutan awam negara, memetik laporan Bernama.

“Kami bangga mengumumkan pencapaian positif ini dan kami boleh lihat semua projek pengangkutan seperti MRT (Transit Aliran Mass), Rel Berkelajuan Tinggi serta perkhidmatan bas dan tinjauan kami menunjukkan kami di landasan yang betul,” katanya kepada pemberita selepas membentangkan Laporan Semakan Tahunan 2017 SPAD semalam.

Berdasarkan laporan itu, rel bandar mencatatkan peningkatan 7.5% jumlah penumpang harian purata tahun ke tahun, disumbangkan terutamanya oleh pembukaan penuh MRT Jajaran Sungai Buloh-Kajang sejauh 51 kilometer pada 17 Julai tahun lepas.

Menurut SPAD lagi, Transit Aliran Ringan (LRT) Jajaran Kelana Jaya menyaksikan peningkatan 7.0% penumpang harian puratanya kepada 272,684 tahun lepas berbanding 254,854 pada 2016.

SPAD umum jumlah penumpang pengangkutan awam meningkat pada 2017 – naik 3.7%, cecah 1.2 juta

Walau bagaimana pun, SPAD berkata, beberapa perkhidmatan pengangkutan mengalami penurunan penumpang disebabkan kerja-kerja menaik taraf termasuk perkhidmatan komuter KTM yang menyaksikan kemerosotan 14.5% susulan projek pemulihan Landasan Berkembar Lembah Klang (KVDT) yang menjejaskan kekerapan tren.

Monorel juga mengalami trend menurun pada 2017 dengan kemerosotan 23.5% susulan pemberhentian perkhidmatan set tren lima gerabak.

Bagi perkhidmatan rel antara bandar, Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) KTM menyaksikan peningkatan 14.2% kepada 19,835 tahun lepas berbanding 17,367 pada 2016.

Mohd Azharuddin berkata pada masa ini perkhidmatan ETS merupakan mod pengangkutan antara bandar yang popular dan sebanyak RM1.1 bilion telah diperuntukkan bagi membeli 19 tren ETS baharu menjelang 2019.

Bagi perkhidmatan bas, GoKL Bus yang menyediakan perkhidmatan percuma di ibu kota mencatatkan peningkatan jumlah penumpang yang signifikan pada 26.6% kepada 63,218 tahun lepas berbanding 51,812 pada tahun sebelumnya.

SPAD umum jumlah penumpang pengangkutan awam meningkat pada 2017 – naik 3.7%, cecah 1.2 juta

Perkhidmatan Bus Rapid Transit (BRT) Sunway pula menyaksikan peningkatan 34.6% daripada 5,382 pada 2016 kepada 7,244 tahun lepas.

Walaupun begitu, Mohd Azharuddin berkata tinjauan Indeks Kepuasan Pelanggan menunjukkan 90% responden berpuas hati dengan pengangkutan awam bandar tahun lepas, meningkat 6.0% berbanding tahun sebelumnya.

“Semakin ramai pengguna yang berpandangan pengangkutan awam menawarkan mereka kaedah yang berkesan dan kos efektif untuk bergerak,” katanya.

Mengenai perkhidmatan teksi, Mohd Azharuddin berkata pada tahun lepas, 1,200 pemandu teksi yang layak menerima permit teksi individu dan seramai 581 pemandu menerima geran kerajaan RM5,000 untuk membeli teksi mereka sendiri.

SPAD juga sedang menunggu Jabatan Pengangkutan Jalan meminda Akta Pengangkutan Jalan 1987 tahun ini agar suruhanjaya itu dapat mengawal selia sepenuhnya sektor e-hailing merangkumi operator, pemandu dan kenderaan, kata Mohd Azharuddin.

Beliau berkata suruhanjaya akan melancarkan perancang perjalanan pada suku keempat dan melaksanakan sistem tiket bersepadu menjelang 2019 yang akan menjadikan transit lebih lancar, bagi menarik lebih ramai penumpang.

“Kami juga menyemak semula rangka kerja Pusat Kecemerlangan Rel Negara yang akan ditubuhkan bagi menyokong pembangunan tenaga kerja mahir untuk industri rel,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required