Peugeot 208 tiga-pintu mungkin akan dihentikan produksi tidak lama lagi kerana prestasi jualan lembab

Peugeot 208 tiga-pintu mungkin akan dihentikan produksi tidak lama lagi kerana prestasi jualan lembab

Peugeot dikhabarkan bakal menghentikan produksi model 208 versi tiga-pintu dalam berberapa minggu lagi kerana permintaan yang semakin menjunam terhadap kereta berkenaan, lapor AutoWeek Holland.

Keputusan yang bakal diambil oleh Peugeot ini dikatakan adalah muktamad, dan bakal diteruskan untuk model generasi berikutnya. Ini bermakna, hatchback segmen-B generasi seterusnya berkenaan tidak akan hadir dalam bentuk badan tiga-pintu pada ruang pameran Peugeot di Paris Auto Show 2018. Begitu juga untuk versi berprestasi tingginya iaitu 208 GTi, ia hanya ditawarkan dalam bentuk lima-pintu sekiranya diperkenalkan kelak.

Di Malaysia, model tiga-pintu berkenaan sememangnya tidak lagi ditawarkan untuk model biasa ketika versi facelift 208 diperkenalkan tahun lalu. Model asas berkenaan hadir dengan enjin petrol turbo 1.2 liter tiga-silinder PureTech baharu (RM87k) berkuasa 112 PS/205 Nm dengan kotak gear enam kelajuan automatik, menggantikan enjin petrol NA empat-silinder 1.6 liter VTI (122 PS/160 Nm) dengan kotak gear auto empat-kelajuan.

Namun jika anda masih mahukan lagi model dengan bentuk badan tiga-pintu di Malaysia, Nasim masih menawarkan model lebih berkuasa (dan lebih mahal berharga RM144k) 208 GTi dengan versi badan berkenaan yang dijana enjin petrol empat-silinder turbo 1.6 liter berkuasa 208 hp/300 Nm, digandingkan bersama kotak gear manual enam-kelajuan.

Sebenarnya bukan Peugeot sahaja yang mengambil keputusan sedemikian. Jika anda perasan, Renault Clio (bukan dari versi RS), Volkswagen Polo Mk6 dan juga Seat Ibiza juga kini tiada lagi versi tiga-pintu kerana kekurangan permintaan. Malah Volkswagen juga kini hanya menawarkan Polo GTI dalam bentuk badan lima-pintu. Sekarang ada sesiapa lagi nak tanya kenapa Proton tidak lagi menghasilkan Satria Neo?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required