HLYM sambut pengeluaran motosikal yang ke-4 juta

HLYM sambut pengeluaran motosikal yang ke-4 juta

Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) Sdn Bhd hari ini mencatat satu sejarah baru dalam syarikat apabila mengeluarkan motosikal yang ke 4 juta dari kilangnya. Acara bersejarah ini dilakukan di kilang HLYM di Sungai Buloh, sambil turut dihadiri wakil dari Yamaha Motor Co. Ltd, Japan.

Pengeluaran motosikal HLYM di Malaysia bermula pada tahun 1979, iaitu melalui model RX100. Daripada waktu itu, kilang HLYM telah mengalami pelbagai peningkatan dan naik taraf, termasuk pemindahan dari Shah Alam ke Sungai Buloh bagi meningkatkan jumlah pengeluaran.

Antara model penting lain yang dikeluarkan awal adalah Passola pada tahun 1983, Virago 535 pada tahun 1995 sebagai model 500 cc pertama, SRE sebagai model empat strok pertama pada 1997 dan 110SS sebagai model yang mencatat pengeluaran ke 1 juta.

“Komitmen tidak terhingga yang diterima daripada pasukan yang berdedikasi, daripada pekerja kilang ke wakil jualan, vendor, rakan kongsi serta rangkaian pengedar di seluruh negara telah menjadikan acara ini berjaya. Saya juga mahu mengucapkan penghargaan istimewa kepada Yamaha Motor Company, Japan untuk sokongan mereka,” kata pengarah urusan HLYM, Datuk Jim Khor.

Pada masa sekarang, HLYM mempunyai pelbagai variasi model yang dikeluarkan daripada kilang mereka, dan ini termasuk E115, Lagenda 115Z, 135LC, Y15ZR, Ego Avantiz, Ego Solariz, NMax, NVX, XMax 250, FZ150i, R25, MT-07 dan MT-09. Bagi model 135LC grafik khas untuk pengeluaran ke 4 juta ini, Jim menyatakan masih belum membuat keputusan untuk menawarkannya kepada orang ramai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required