Honda Accord gen. ke-10 – versi pemanduan sebelah kanan masih belum ada, tiba di M’sia lebih lambat?

Honda Accord gen. ke-10 – versi pemanduan sebelah kanan masih belum ada, tiba di M’sia lebih lambat?

Walaupun telah membuat penampilannya di Detroit pada Julai tahun lalu, sehingga kini Honda Accord generasi kesepuluh masih lagi belum dihasilkan dalam versi pemanduan sebelah kanan, menurut laporan portal automotif Australia, CarAdvice.

Ini kerana jualan sedan segmen-D tersebut dilihat merudum kerana permintaannya yang kini berkurangan, disebabkan kebanyakkan pasaran penting kini lebih berminat terhadap model-model SUV. Oleh itu, Honda kini memperlahankan produksi Accord untuk pasaran Amerika dan China, sementara di Australia sendiri jenama tersebut kini lebih menumpukan kepada jualan Civic, HR-V dan CR-V.

Bagi pasaran Australia, Accord tidak dihasilkan secara pemasangan tempatan, sebaliknya mereka bergantung kepada kilang Honda di Thailand memandangkan kilang Honda di Jepun juga tidak lagi memproduksi sedan tersebut. Jadi, Honda Australia menjangkakan mereka hanya akan menerima Accord generasi baharu berkenaan paling cepat pada lewat tahun 2019.

Honda Accord gen. ke-10 – versi pemanduan sebelah kanan masih belum ada, tiba di M’sia lebih lambat?

“Rancangan kami untuk Accord adalah untuk melancarkannya pada tahun hadapan, kemungkinan besar lewat tahun hadapan. Pada peringkat sekarang hanya model pemanduan sebelah kiri yang ada,” kata bos Honda Australia Stephen Collins.

“Kami fikir nama Accord telah berada dalam pasaran dalam masa berberapa dekad, ia merupakan sedan flagship kami, walaupun segmen tersebut terus jatuh, kami masih fikir ia merupakan model yang penting.

“Ia mengambil masa kami… kami lebih suka untuk memperolehinya dalam masa yang lebih cepat tetapi model pemanduan sebelah kanan masih lagi belum terdapat di mana-mana. Kami akan mendapatkannya secepat yang mungkin.”

Honda Accord gen. ke-10 – versi pemanduan sebelah kanan masih belum ada, tiba di M’sia lebih lambat?

Sekiranya Honda Australia sukar untuk mendapatkan Accord ini dalam masa terdekat, sudah tentu pasaran lain yang menggunakan pemanduan sebelah kanan termasuk Malaysia juga akan menerimanya lebih lambat dari biasa. Pada pasaran tempatan, Accord generasi kesembilan sudahpun dijual hampir lima tahun, dan menerima fasa facelift pada tahun 2016. Hujung tahun lalu, ia sekali lagi menerima tingkat taraf yang melibatkan sistem pemanduan Honda Sensing.

Bulan lalu, Kilang Honda Motor Co. di Ohio, Amerika Syarikat dilaporkan terpaksa menghentikan produksi Accord generasi baharu ini selama 11 hari dari April hingga Julai ini kerana jualan sedan tersebut dilihat tidak memberangsangkan serta menyebabkan lambakan stok sedia ada. Pada 1 Mac, paras inventori Accord dicatatkan diparas bekalan untuk 104-hari, satu angka yang agak tinggi dalam mana-mana standard.

Honda Accord generasi kesepuluh ini telah pun diperkenalkan di Amerika Syarikat tahun lalu. Selain dari bentuknya yang lebih agresif, model ini juga kini dijana dengan dua pilihan enjin turbo iaitu 1.5 liter VTEC Turbo berkuasa 192 hp/260 Nm dan juga 2.0 liter DOHC VTEC turbo (diambil dari Honda Civic Type R) berkuasa 252 hp/370 Nm – versi paling berkuasa ini turut hadir dengan kotak gear automatik 10-kelajuan.

GALERI: Honda Accord 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required