Nissan Note e-Power Nismo S – terima rupa lebih garang serta pengendalian dan talaan kuasa lebih baik

Nissan Note e-Power Nismo S – terima rupa lebih garang serta pengendalian dan talaan kuasa lebih baik

Nampaknya bukan Nissan Leaf sahaja kereta elektrik yang mendapat sentuhan Nismo, kini satu lagi model mesra alam mendapat olahan semula sayap perlumbaan rasmi berkenaan iaitu Nissan Note e-Power. Model yang digelar Note e-Power Nismo S sudah pun mula dijual di pasaran Jepun bermula semalam.

Sebenar sebelum ini Note e-Power telah pun dijual dalam versi Note e-Power Nismo, namun ia sekadar diberikan peningkatan dari segi visual. Manakala untuk Note e-Power Nismo S ini, Nismo turut memberikan talaan semula pada sistem pengendalian dan juga kuasanya.

Bagi yang belum mengetahui, Nissan Note-Power ini sebenarnya adalah model hibrid jenis range extender. Ini bermaksud, enjin 1.2 liter HR12DE tiga silinder berkuasa 79 PS/103 Nm pada kereta ini hanya bertindak sebagai pengecas kuasa elektrik, tak ubah seperti ‘generator pasar malam’. Kuasa yang disampaikan ke roda hadapan adalah 100% dari motor elektrik yang padankan pada kereta berkenaan, dan ia turut tidak mempunyai port mengecas jenis ‘plug-in’.

Nissan Note e-Power Nismo S – terima rupa lebih garang serta pengendalian dan talaan kuasa lebih baik

Dalam versi standard, motor elektrik pada Note e-Power tersebut menghasilkan sejum 109 PS dan tork maksima 254 Nm. Namun setelah unit inverter dan modul kawalan ditala semula pada model Nismo S ini, motor berkenaan menghasilkan 25% lebih kuasa iaitu 134 hp dan tork maksima 320 Nm.

Bagi mendapatkan pengendalian yang lebih mantap, Nismo telah memadankan cross bar hadapan dan belakang dan juga member stay pada hadapan dan belakang rekaan khas yang lebih tegar. Suspensi pada Note e-Power Nismo S ini juga hanya unik untuknya, serta menerima bar penstabil hadapan yang lebih keras, manakala sistem stereng kuasa elektriknya pula ditala semula.

Model talaan istimewa ini juga nampak jauh lebih garang dari versi standard. Ia diberikan bampar hadapan yang lebih agresif, paip ekzos lebih besar, serta rim Nismo bersaiz 16-inci dibaluti tayar Yokohama S.Drive.

Pada bahagian kabin, hatchback ini diberikan meter fine vision istimewa dengan logo Nismo, tempat duduk lebih sporty balutan sued khas dengan logo Nismo dan jahitan benang merah, panel pintu dengan kemasan yang sama, pedal dan juga perehat kaki aluminium juga dengan logo Nismo.

Minggu lalu kami telah menerima gambar intipan sebuah Note e-Power JDM yang dipandu dengan menggunakan nombor pendaftaran sementara. Unit berkenaan berkemungkinan unit yang sedang diuji oleh Edaran Tan Chong Motor atau mungkin sebuah kereta yang di bawa ke sini menerusi pengimport persendirian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required