Walaupun pembangunan model-model berprestasi tinggi Kia dan Hyundai kini di bawah pengawasan orang yang sama iaitu Albert Biermann, kedua-dua jenama berkenaan tidak akan menerapkan strategi yang sama. Jika Hyundai kini menghasilkan kereta-kereta di bawah jenama sayap talaan dan perlumbaan Hyundai N seperti i30 N Fastback yang baru sahaja diperkenalkan, Kia pula tidak akan melakukan perkara sedemikian, kata Biermann dalam laporan Autocar.

Menurut Biermann yang juga bekas naib presiden kejuruteraan BMW M, Kia akan membina kereta-keretanya menjadi lebih sporty dan lebih seronok untuk dipandu, serta berberapa barisan model GT yang akan memfokuskan prestasi dunia sebenar.

“Untuk Kia, tidak ada keputusan untuk masuk kepasaran kereta berprestasi tinggi. Kami lakukannya dengan Hyundai N, tetapi keputusan jelas ia tidak akan melibatkan Kia, dan GT memerlukan pakej yang lebih berpatutan. Dengan Ceed GT sekarang, pada masa anda mula menghasilkan model berprestasi tinggi, anda perlu bekerja di litar lumba, dan kemudian kos akan meningkat dan perniagaan akan menjadi semakin mencabar. Untuk mengambil langkah seterusnya sedemikian merupakan langkah yang sukar,” kata Biermann.

Kia Stinger telah pun mendapat pengiktirafan berhubung karekter pemanduannya, dan secara dinamik, selepas ini Optima GT akan menjadi perkara besar buat Kia. “Untuk Optima GT seterusnya, anda boleh jangka unit janakuasa dan suspensi yang menarik pada tahap seterusnya. Ia akan menjadi tahap setersunya untuk prestasi pemanduan Kia,” katanya dan menambah bahawa setiap model-model GT tidak akan diproduksi dengan banyak.

Biermann bukan sahaja sedang membangunkan model-model GT, namun terlibat dengan kereta-kereta biasa Kia. Misinya adalah untuk memberikan kereta-kereta Kia dengan perasaan pemanduan yang lebih sporty, khususnya untuk kereta-kereta spesifikasi Eropah. Untuk pengendalian yang baik, rasa stereng yang lebih ‘berisi’ serta kawalan badan yang lebih mantap, “anda kena terima bahawa sedikit kompromi perlu diambil pada keselesaan, khususnya di Eropah, untuk aspek sporty,” katanya.

Selain itu, berberapa perkara lain turut akan diambil dalam proses ini. “Ia boleh jadi rasa ketika penukaran gear, rasa ketika anda mula duduk di dalam kabin – ia adalah falsafah yang lebih luas yang akan diperkenalkan dan banyak lagi perkara akan menyusul,” jelasnya. Model Kia yang akan menyaksikan perubahan dinamik ini adalah Kia Soul generasi ketiga, yang akan mempunyai “tahap ketangkasan yang tidak ada sebelum ini.”