Toyota Corolla Sedan generasi ke-12 bakal didedahkan tahun ini, dengan muka hampir seiras versi hatchback

Toyota Corolla Sedan generasi ke-12 bakal didedahkan tahun ini, dengan muka hampir seiras versi <em>hatchback</em>

Dah lama sangat tunggu sedan Toyota yang nampak lebih muda dan tidak ‘pakcik-pakcik’? Ini mungkin berita yang anda tunggu-tunggu – Toyota Corolla generasi ke-12 versi sedan bakal membuat kemunculan sulungnya tahun ini, menurut laporan Auto Esporte. Versi hatchback dan Touring Sports (wagon) generasi terbaharu berkenaan telah pun didedahkan sebelum ini, dan menerusi gambar intipan yang kami terima, model sedan berkenaan akan menggunakan muka yang hampir sama.

Walau bagaimanapun, versi yang dijana enjin 1.2 liter petrol turbo seperti Corolla Hatchback pasaran Eropah tidak akan diadaptasikan pada model sedan ini. Jadi, model empat pintu berkenaan akan hadir dalam janaan enjin NA M20A-FKS 2.0 liter Dynamic Force berkuasa 168 hp/205 Nm, digandingkan bersama kotak gear Direct Shift CVT automatik. Kotak gear generasi baharu tersebut dilengkapkan dengan launch gear, yang akan memberikan respon lebih terus dan menghilangkan lag ketika mula bergerak seperti transmisi CVT tradisional.

Seperti juga dua versi badan yang telah diperkenalkan, Corolla sedan ini dibangunkan dengan platform Toyota New Global Architecture (TNGA)- menampilkan suspensi Topang McPherson di hadapan dan multilink di belakang. Model ini juga dilaporkan akan menampilkan rupa dan ciri yang hampir dengan model hatchback pada bahagian dalaman, terutamanya pada bahagian papan pemuka.

Toyota Corolla Sedan generasi ke-12 bakal didedahkan tahun ini, dengan muka hampir seiras versi <em>hatchback</em>

Spesifikasi kereta ini masih belum disahkan, dan ia dijangka menerapkan banyak fungsi dari model hatchback seperti pakej keselamatan Toyota Safety Sense (TSS) 2.0 yang terdiri dari Sistem Pra-Pelanggaran dengan Pengesan Pejalan Kaki (PCS w/PD), Full-Speed Range Dynamic Radar Cruise Control (Full-Speed DRCC), Dynamic Radar Cruise Control (DRCC), Amaran Keluar Laluan dengan Bantuan Stereng (LDA w/SA), Lampu Tinggi Automatik (AHB), Bantuan Pengesan Garis Jalan (LTA) dan juga Bantuan Papan Tanda Jalan (RSA).

Menurut laporan ini lagi, sumber yang rapat dengan Toyota menyatakan bahawa jenama tersebut mensasarkan untuk menjual Corolla sedan ini dengan harga yang hampir sama dengan versi hatchback. Bagi pembuatan pula, Toyota akan memperbesarkan fasiliti produksi mereka di Porto Feliz, Sau Paulo yang turut akan menghasilkan unit janakuasa untuk Corolla baharu ini. Kilang tersebut turut akan beroperasi dalam tiga shif untuk 24 jam bagi membolehkan mereka memenuhi permintaan terhadap Yaris.

GALERI: Toyota Corolla Hatchback pasaran Amerika

GALERI: Toyota Corolla Touring Sports

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required