Toyota Avalon dan Camry TRD – talaan casis dan suspensi dipertingkat, tampil rupa lebih agresif

Toyota Avalon dan Camry TRD – talaan casis dan suspensi dipertingkat, tampil rupa lebih agresif

Selepas teaser untuk dua model ini disiarkan tempoh hari, kini sedan Toyota Avalon dan Camry TRD telah didedahkan secara rasmi. Kedua-dua sedan besar berkenaan dibina berasaskan model yang dijana enjin V6 3.5 liter, diberikan peningkatan dari segi pengendalian dan juga rupa yang lebih agresif, hasil talaan Toyota Racing Development (TRD) dan rekaan oleh Calty Design.

Untuk Avalon TRD, ia diasaskan dari varian paling sporty iaitu XSE, manakala bagi Camry pula varian asas yang digunakan dari versi SE. Kedua-dua model ini menerima talaan semula pada casis, dengan pemadanan pendakap-pendakap bawah badan yang lebih tebal, bagi mendapatkan kawalan badan yang lebih solid.

Set penyerap hentak juga ditukar dengan unit-unit khas yang telah ditala semula, bersama spring baharu yang merapatkan kedua-dua badan sedan tersebut ke permukaan tanah sebanyak 0.6-inci, bukan sahaja untuk mendapatkan stance yang lebih agresif, malah turut memperbaiki titik gravitinya. Brek hadapan juga dipertingkat dengan penggunaan cakera 12.9-inci dan angkup dua omboh berwarna merah berbanding cakera 12-inci dan angkup omboh tunggal pada model standard.

Toyota Avalon dan Camry TRD – talaan casis dan suspensi dipertingkat, tampil rupa lebih agresif

Untuk Camry TRD, ia diberikan set penyerap hentak dari TRD. Bukan itu sahaja, ia turut dipadankan dengan set spring dan bar anti oleng yang lebih keras, menjadikan kekerasan olengan meningkat 44% di hadapan dan 67% di belakang. Namun menurut Toyota, talaan yang diberikan ini masih mengekalkan kualiti pemanduan atas jalan TRD.

Talaan berkenaan dilengkapkan dengan set rim TRD berwarna hitam matte dengan diameter 19-inci dan lebar 8.5 jj. Walaupun set rim baharu ini setengah inci lebih lebar dari rim pada varian XSE, setiap unit rim TRD berkenaan adalah 1.4 kg lebih ringan. Dibalut dengan tayar Bridgestone Potenza 235/40R19, Toyota mendakwa gandingan ini mampu membuang berat yang tidak diperlukan, meningkatkan cengkaman sisi dan juga mempercepat respon ketika masuk ke selekoh.

Untuk rupa luaran, Camry TRD menerima gril baharu kemasan hitam berkilat dengan elemen mesh. Selain itu, ia diberikan splitter udara hadapan, skirt sisi, spoiler belakang dan juga diffuser udara yang lebih agresif – kesemuanya dalam kemasan hitam dengan serlahan jalur merah. Camry TRD ini juga diberikan bumbung berwarna hitam, dan ditawarkan dengan tiga warna badan iaitu Supersonic Red, Windchill Pearl serta Celestial Silver Metallic.

Bahagian dalamannya pula diberikan tema warna hitam keseluruhan bersama serlahan-serlahan merah pada benang jahitan dan juga tali pinggang keledar. Upholsteri kulit Black Sport SofTex diberikan pada tempat duduk manakala stereng dan tombol gear turut dibaluti kulit. Logo-logo TRD pula boleh ditemui pada perehat kepala, tombol gear, karpet lantai, dan juga paparan pelbagai info.

Beralih kepada Avalon TRD, ia turut mendapat talaan yang hampir sama pada bahagian pengendalian. Set rim TRD 19 x 8.5-inci pada sedan ini dihasilkan 8.1 kg lebih ringan dari set rim asal, manakala sentuhan Calty Design diberikan pada bahagian yang sama untuk luaran dan dalaman, termasuk rekaan bampar hadapan yang begitu agresif menerusi elemen mesh yang sangat besar.

Avalon tidak hadir dengan pilihan bumbung hitam, namun keseluruhan badan ditawarkan empat warna iaitu Supersonic Red, Windchill Pearl, Celestial Silver Metallic dan Midnight Black Metallic.

Diasaskan dari varian-varian tertinggi bermaksud kedua-dua sedan ini menerima spesifikasi penuh termasuk sistem keselamatan dan bantuan pemanduan Toyota Safety Sense-P yang menampilkan ciri seperti brek keselamatan automatik Pre-Collision Braking.

Tiada perubahan kuasa pada kedua-dua model ini, di mana enjin V6 2GR-FKS asal masih menghasilkan 301 hp/363 Nm. Namun Toyota menyatakan bahawa versi TRD ini memberikan bunyi enjin yang ‘lebih merdu’ menerusi pemadanan sistem ekzos cat-back dengan dua tip ekzos krom yang lebih besar dari standard. Enjin ini digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan dengan Sport Mode dan pedal penukar gear pada stereng.

Menurut Toyota, “talaan litar” yang diberikan pada Avalon dan Camry TRD ini dihasilkan oleh jurutera TRD yang memberikan karekteristik baharu kepada kedua-duanya menerusi pembangunan dan ujian ekstensif di litar ujian Toyota Arizona, litar ujian TMC Higashi-Fuji di Jepun dan juga Motorsport Ranch di Texas, Amerika Syarikat.

Kedua-dua Toyota Avalon dan Camry TRD ini merupakan model untuk tahun 2020, dan ia akan mula masuk kepasaran Amerika Syarikat bermula musim luruh 2019. Kita di Malaysia tidak akan menerima Avalon walaupun dalam varian asas, namun Camry generasi baharu berkenaan akan membuat penampilan sulung pada Kuala Lumpur International Auto Show (KLIMS) 2018 yang berlangsung minggu ini dalam varian 2.5V, dan bakal dilancarkan untuk pasaran Malaysia dalam masa terdekat.

GALERI: Toyota Camry TRD 2020

GALERI: Toyota Avalon TRD 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required