Toyota siar teaser Avalon dan Camry TRD – bakal muncul di Los Angeles Auto Show hujung bulan ini

Toyota siar <em>teaser</em> Avalon dan Camry TRD – bakal muncul di Los Angeles Auto Show hujung bulan ini

Ketika pengeluar lain dipasaran Amerika mula menghadapi peralihan pasaran dari sedan ke SUV – Ford bakal menghentikan jualan sedan, manakala Honda menghadapi masalah untuk menjual Accord generasi baharu pada pasaran berkenaan – Toyota nampaknya masih lagi gah dengan model-model sedan mereka. Sempena Los Angeles Auto Show akhir bulan ini, jenama tersebut akan memperkenalkan dua sedan besarnya dalam versi lebih agresif iaitu Avalon TRD dan Camry TRD.

Tiada perincian diumumkan lagi, namun pengumuman dua model berkenaan telah disiarkan di laman Twitter mereka bersama satu gambar teaser menunjukkan sedikit bahagian hadapan kedua-dua model tersebut. Tidak seperti di Jepun dan Eropah yang kini menggunakan nama Gazoo Racing untuk model lebih sporty, pasaran Amerika masih lagi percaya dengan nama Toyota Racing Development untuk model sedemikian, seperti Toyota 86 TRD yang telah diperkenalkan sebelum ini.

Toyota Avalon sememangnya sebuah sedan yang menampilkan rupa yang garang walaupun dalam varian XSE. Menerusi iemj teaser tersebut, dapat diperhatikan untuk model TRD ini, apron hadapan dengan gril besar pada Avalon ditambah dengan lips spoiler berwarna hitam membuatkan ia lebih agresif. Manakala untuk Camry TRD pula, lips spoiler dengan gaya sama juga dipadankan, bersama rim TRD pelbagai jejari berwarna hitam dan angkup brek berwarna merah

Buat masa sekarang, Avalon hadir dengan empat kemasan iaitu XSE, Touring, XLE dan Limited. Dua pilihan enjin ditawarkan pada model ini di pasaran Amerika iaitu enjin V6 3.5 liter 2GR-FKS, dan versi hibrid yang gabungan enjin empat silinder 2.5 liter Dynamic Force THS II dengan motor elektrik 650 volt.

Manakala untuk Camry Amerika Syarikat pula, ia juga datang dengan empat kemasan iaitu LE, SE, XLE dan XSE. Manakala janakuasa pula datang dengan tiga pilihan iaitu 3.5 liter V6 dengan sistem suntikan D-4S (301 hp/363 Nm), 2.5 liter Dynamic Force empat silinder (206 hp/253 Nm) dengan transmisi automatik lapan kelajuan baru dan 2.5 liter Dynamic Force bersama hibrid THS II.

Oh ya, Toyota Camry generasi baharu ini juga secara rasmi telah mendarat di Asia Tenggara setelah dilancarkan di Thailand dengan empat varian hujung bulan lalu, manakala Malaysia bakal menerima varian tunggal 2.5V yang dijangka akan dilancarkan dalam masa terdekat.

GALERI: Toyota Avalon Touring 2019

GALERI: Toyota Camry XSE 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required