Volvo XC40 ungguli Kereta Tahunan Jepun 2018

Volvo XC40 ungguli Kereta Tahunan Jepun 2018

Volvo XC40 telah dinobatkan sebagai Kereta Tahunan Jepun 2018-2019, menjadikannya kejayaan berulang buat jenama dari Sweden ini yang turut memenangi anugerah yang sama tahun lalu menerusi XC60.

SUV yang menggunakan platform Compact Modular Architecture (CMA) dengan kerjasama Geely, tidaklah asing dari memenangi anugerah COTY, malah pernah menerima Kereta Tahunan Eropah 2018 awal tahun ini.

Persaingan yang agak sengit dengan pemenang di tempat kedua, Toyota Corolla Sport. Di mana Corolla memperoleh markah sebanyak 314 mara, ketinggalan 49 mata di belakang XC40.

Manakala di tangga ketiga disandang oleh Volkwagen Polo, dengan memperoleh 197 mata, sementara Toyota Crown dengan kutipan 170 mata dan Mitsubishi Eclipse Cross pula di tangga kelima dengan 165 mata. Panel undian melibatkan seramai 60 orang juri.

Bagi kategori anugerah khas, Honda Clarity PHEV (plug-in hybrid) membawa pulang Anugerah Inovasi Terbaik, sementara BMW X2 pula menerima Anugerah Emosi dan Daihatsu Tocot pula menerima Anugerah Mobiliti Kecil.

Selain itu, COTY turut memberikan Anugerah Pencapaian Khas kepada pasukan Toyota Gazoo Racing atas pencapaian cemerlang dalam Le Mans 24-Hours dan World Rally Championships. Honda N-Van pula menerima Anugerah Pencapaian Khas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required