Hampir dua minggu lalu, bahagian muka Toyota Supra generasi kelima telah bocor dan tersebar di internet, kali ini sebahagian kecil rupa belakang kereta sport tersebut pula telah terdedah, dan ia disiarkan pada laman yang sama iaitu SupraMkV.com.

Tidak seperti bahagian hadapan, belakang Supra generasi baharu ini menampilkan banyak perubahan berbanding model FT-1 iaitu versi konsep untuk kelahiran semula Supra yang muncul buat pertama kali pada tahun 2014 di Detroit Auto Show.

Spoiler ‘ekor itik’ pada penutup bonet belakang masih lagi kekal, namun model produksi ini menampilkan lampu tirus yang jauh lebih besar dari versi konsep FT-1. Liang udara sisi masih ada, tetapi direka jauh lebih kecil. Bampar belakang kereta ini masih menerima diffuser agresif seakan model konsepnya, tetapi direka dengan lebih rasional dengan lampu kabus ala-F1 pada bahagian tengah bersama dua tip ekzos oval pada kedua-dua sisi. Apa yang menarik, model ini masih mengekalkan rupa logo ‘Supra’ sama seperti sebelum ini, dan ia diletakkan pada tengah bampar.

Toyota Supra generasi baharu ini akan membuat penampilan sulungnya di North American International Auto Show (NAIAS) 2019, berlangsung di Detroit 14 Januari ini. Minggu lalu juga Toyota telah mendedahkan bunyi 3.0 liter enam-silinder turbo Supra generasi baharu ini yang kedengaran agak serupa dengan enjin 2JZ-GTE dari model generasi keempat JZA80.

Supra A90 ini dihasilkan dengan platform dan enjin yang sama dengan BMW Z4 generasi terbaharu. Toyota dan jenama dari Jerman berkenaan telah bekerjasama untuk membina asas kedua-dua model ini sejak tahun 2012, walau bagaimanapun pembinaan akhir Z4 dan Supra dilakukan secara berasingan.

Menurut laporan sebelum ini, pasukan jurutera antara kedua-dua jenama tersebut tidak lagi berhubung antara satu sama lain sejak pertengahan 2014, jadi berkemungkinan besar karekter akhir kedua-dua kereta tersebut juga tidak sama antara satu sama lain.

Bahagian hadapan dan belakang model konsep Toyota FT-1

Toyota turut mengesahkan bahawa enjin petrol 3.0 liter enam-silinder dengan pengecas turbo twin-scroll, bersama sistem suntikan terus dan injap kawalan bervariasi pada Supra A90 ini menghasilkan kuasa lebih dari 295 hp dan tork maksima 450 Nm. Digandingkan dengan kotak gear lapan-kelajuan automatik, Toyota mendakwa Supra generasi kelima ini mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa tidak sampai lima saat.

Walaupun Toyota sudah menyatakan yang Supra ini hanya akan hadir dengan kotak gear automatik sahaja, pembantu ketua jurutera untuk projek ini, Masayuki Kai menyatakan bahawa Supra dengan transmisi manual sebenarnya telah pun dihasilkan dan ia hanya dalam versi pemanduan sebelah kanan (RHD). Jelas Kai, sama ada versi berkenaan akan dijual atau pun tidak ia akan bergantung kepada maklum balas dari pasaran dan mungkin hanya untuk model JDM serta pasaran RHD lain.

Yang pasti, kuasa dari enjin Supra ini hanya akan dialirkan ke gandar belakang, lengkap dengan unit LSD kawalan elektronik aktif. Kereta ini direka dengan nisbah berat hadapan dan belakang 50:50 dan ia turut dibekalkan dengan sistem suspensi adaptif bervariasi (AVS). Perkara lain yang turut disahkan adalah ia bina di atas casis aluminium dan logam komposit, dengan pusat graviti yang lebih rendah dan jarak roda yang lebih pendek dari Toyota 86.


GALERI: Prototaip produksi Toyota Supra A90

GALERI: Model konsep Toyota FT-1 di KLIMS 2018