TAS2019: Liberty Walk Copen GT-K, SSX-660R, GMini – replika Nissan GT-R, Honda NSX dan Merc G-Wagen

TAS2019: Liberty Walk Copen GT-K, SSX-660R, GMini – replika Nissan GT-R, Honda NSX dan Merc G-Wagen

Jika ada anugerah booth terbaik pada Tokyo Auto Salon 2019, Liberty Walk mungkin akan menerima hadiah tersebut. Booth penala yang terkenal menghasilkan kit badan lebar untuk kereta-kereta mewah itu sentiasa meriah bukan sahaja dengan kereta yang dipamerkan dan juga penjualan pelbagai barangan, mereka juga ada mengadakan persembahan DJ bagi menghiburkan pengunjung.

Antara pelbagai kereta eksotik yang bernilai jutaan ringgit yang ditunjukkan di booth yang besar ini, kami tertarik dengan tiga buah replika comel yang dihasilkan dari kereta-kereta K-Car dengan enjin berkapasiti 660 cc iaitu Daihatsu Copen GT-K (replika Nissan GT-R R35), Honda SSX-660R (replika Honda NSX) dan juga SUV GMini (replika Mercedes-AMG G63).

Kita mulakan dengan Copen GT-K yang diasaskan dari Daihatsu Copen. Untuk pengetahuan anda, bampar hadapan Copen ini sebenarnya memang dihasilkan menggunakan bampar GT-R sebenar dimana LB Performance telah memotong bagi mengecilkannya dan dimuatkan pada muka roadster kecil ini.

Kit ini turut menyerlah rekaan signatur Liberty Walk iaitu overfender untuk keempat-empat sudut bagi menampakkan Copen GT-K ini lebih lebar, bampar belakang dengan rekaan agresif bersama diffuser yang turut menempatkan ruang tip ekzos lebih besar, dan tidak ketinggalan sayap GT bersaiz besar pada but belakang.

Liberty Walk turut menawarkan rim old school SSR Longchamp XR4 untuk GT-R kecil ini. Dan bagi merendahkannya, anda boleh memilih sama ada mengenakan sistem suspensi udara yang boleh dilaras ketinggian dengan mudah menggunakan sentuhan suis, atau menggunakan suspensi boleh laras konvensional.

Pada bahagian dalaman, Liberty Walk menawarkan balutan semula menggunakan kulit pada tempat duduk asal dan juga pad tali pinggang keledar dengan sulaman logo Liberty Walk.

Beralih ke ‘Baby NSX‘ Honda SSX660R pula, ia dibina berasaskan Honda S660 yang sememangnya mempunyai persamaan mekanikal seperti NSX sebenar iaitu enjin 660 cc tiga selindernya diletakkan dibelakang pemandu dan memacu roda belakang. Muka Honda S660 tersebut sememangnya sudah hampir sama dengan NSX terutamanya pada lampu hadapan, memudahkan LB Performance menirunya dengan pemadanan bampar seakan NSX asli.

Bampar belakang juga digantikan dengan bampar yang mirip dengan bampar NSX sebenar, kemudian kesemua ruang roda diberikan overfender dan juga GT-Wing dipadankan dibelakang.

Opsyen suspensi untuk merendah kereta ini masih sama seperti GT-K, tetapi untuk rim, SSX-660R berkenaan ditawarkan dengan set rim aloi forged dari Frontline binaan 3-piece berdiameter 16-inci. Perubahan pada kabin juga sama di mana Liberty Walk menawarkan balutan kulit bersama pada tali pinggang keledar yang serupa.

TAS2019: Liberty Walk Copen GT-K, SSX-660R, GMini – replika Nissan GT-R, Honda NSX dan Merc G-Wagen

Manakala untuk SUV kompak GMini, Liberty Walk bukan sahaja membuatkan ia nampak seperti Merc-AMG G 63, tetapi turut memberikan perincian yang sama dengan G-Wagen AMG talaan mereka.

Bagi merubah rupa Jimny kepada G-Wagen, gril, lampu dan juga bampar hadapan menerima bampar baharu yang seiras dengan SUV mewah dari Jerman itu. Kemudian ia diberikan overfender lebih lebar dan juga bampar belakang bersaam lampu yang turut diubahsuai.

Akhir sekali, Gmini ini menerima perincian-perincian Liberty Walk yang lain seperti bonet hadapan gentian karbon dan juga visor cermin hadapan yang bersambung dengan kemasan bumbung hingga kebelakang yang membentuk panel seakan spoiler. Rim juga ditukar bagi menyerupai G63 LB Performance sebenar, bersama tip ekzos yang keluar pada sisi kiri badan SUV tersebut.

GALERI: Liberty Walk Daihatsu Copen GT-K

GALERI: Liberty Walk Honda SSX-660R

GALERI: Liberty Walk Suzuki Jimny Gmini

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required