Ok, ramai yang tak puas hati Toyota GR Supra A90 pakai enjin BMW kan? Ramai yang “rindu zaman 2JZ” kan? Nah, tak sampai sebulan Supra generasi baharu berkenaan diperkenalkan pada peringkat global, penala dari Amerika Syarikat, CX Racing telah pun mengumumkan bahawa mereka bakal menghasilkan kit untuk anda menyumbat enjin 2JZ-GTE dari Toyota Supra JZA80, dan tempahan sudah pun dibuka sekarang untuk mereka yang berminat.

CX Racing masih lagi belum mengeluarkan sebarang perincian apa yang terkandung dalam ‘swap-kit‘ berkenaan, dan cuma menyiarkan imej mock-up sebuah Supra A90 dengan enjin 2JZ-GTE. Namun jika dilihat dari kit-kit yang mereka sediakan untuk model-model lain, ia terdiri dari set cagak enjin, cagak transmisi dan juga header untuk sistem ekzos.

Enjin 2JZ-GTE adalah enjin yang menjana Toyota Supra generasi keempat. Ia mempunyai asas yang hampir sama dengan enjin BMW B58 yang menjana Supra generasi kelima (berkongsi dengan BMW Z4) iaitu berkapasiti 3.0 liter, enam silinder turbo (turbo berkembar pada 2JZ). Dalam keadaan standard, 2JZ-GTE menghasilkan 325 PS untuk pasaran Amerika dan Eropah.

Supra generasi baharu A90 dibekalkan dengan kuasa 340 PS/500 Nm, jadi apa keperluan untuk menggunakan enjin dari era 90’an pada perut kereta lebih moden ini? Sejak diperkenalkan, 2JZ-GTE sentiasa menjadi bahan uji kaji ramai penala dari seluruh dunia. Jadi peralatan prestasi untuk enjin ini sudah banyak dipasaran. Untuk mendapatkan 1,000 hp dari enjin tersebut bukanlah satu perkara pelik pada masa sekarang.

Toyota GR Supra A90 (kanan) dan Toyota Supra JZA80 (kiri)

Kuasa yang sama masih boleh dijana oleh enjin baharu dari BMW tersebut, tetapi pastinya ia lebih sukar pada masa sekarang kerana pengeluar-pengeluar masih perlu menjalankan pelbagai proses R&D bagi menghasilkan komponen-komponen tingkat-tarafnya.

Sebenarnya sebelum Supra A90 ini diperkenalkan secara rasmi, ketua jurutera kereta berkenaan iaitu Tetsuya Tada telahpun meramalkan bahawa akan ada pemilik yang akan menyumbat enjin 2JZ pada model baharu tersebut. Jadi Tada mencadangkan agar mereka yang berminat untuk melakukan projek sedemikian agar membeli Supra dari versi asas, dijana enjin 2.0 liter empat-silinder turbo berkuasa hanya 197 PS/320 Nm.

Selain dari model paling rendah dan paling tinggi, Toyota GR Supra A90 juga hadir dengan versi pertengahan, dijana enjin 2.0 liter yang sama, tetapi ditala dengan kuasa 258 PS/400 Nm.

UMW Toyota juga sudah mengesahkan bahawa mereka bakal membawa Supra A90 ini kepasaran Malaysia tahun ini, namun spesifikasi dan varian yang akan kita terima masih lagi belum jelas.

GALERI: Toyota GR Supra A90