Mazda CX-30 tampil di Geneva Motor Show – SUV baharu yang diposisikan antara CX-3 dan CX-5

Mazda CX-30 tampil di Geneva Motor Show – SUV baharu yang diposisikan antara CX-3 dan CX-5

Pertengahan bulan lalu, kami ada melaporkan model SUV misteri Mazda yang dijadualkan bakal dipertontonkan di Geneva Motor Show 2019. Mazda telah pun mengotakan janjinya dengan memperkenalkan SUV baharunya, CX-30, dan ia bukanlah generasi kedua bagi CX-3. Tetapi merupakan model SUV baharu yang diposisikan antara CX-3 dengan CX-5.

Ok, kenapa ia tidak dinamakan sebagai CX-4? Jika anda boleh ingat, model itu telah pun ada di pasaran China. Jadi, apa yang boleh kami simpulkan di sini ialah CX-30 mungkin untuk pasaran lain seperti Eropah.

Untuk dimensinya, Mazda berkata CX-30 berukuran 4,395 mm panjang, 1,795 mm lebar, 1,540 mm tinggi dan jarak roda 2,655 mm. Dibandingkan dengan dimensi bagi CX-3 (4,275 mm panjang, 1,765 mm lebar, 1,535 mm tinggi, 2,570 mm bagi jarak roda) and CX-5 (4,550 mm panjang, 1,840 mm lebar, 1,675 mm tinggi, 2,700 mm untuk jarak roda).

Untuk perbandingan dengan CX-4 pula, ia berukuran 4,633 mm panjang, 1,840 mm lebar, 1,535 mm tinggi dan jarak roda pula 2,700 mm.

Mazda CX-30 tampil di Geneva Motor Show – SUV baharu yang diposisikan antara CX-3 dan CX-5

Seperti Mazda 3 baharu, CX-30 ini merupakan model kedua daripada pengeluar kereta Jepun ini yang mengadaptasikan evolusi terkini bagi falsafah rekaan Kodo. Untuk hujung hadapannya ia kelihatan hampir sama dengan rupa CX-5, tetapi dibezakan dengan kemasan gril krom yang lebih mendalam menuju ke lampu utama yang lebih langsing.

Bahagian bampar pula hitam sepenuhnya berbanding separuh hitam pada CX-5, dan kelihatan corong bawah yang lebih besar dan dua kepingan LED yang bertindak umpama lampu kabus.

Walau bagaimana pun, daripada pandangan sisi, lebih banyak perbezaan yang jelas. Ini kelihatan pada “bentuk S’ pada panel pintu, yang menurut Mazda ia dipengaruhi oleh kaligrafi Jepun.

Dengan menggunakan ruang kosong (Yohaku), lengkuk dengan keseimbangan (Sori) dan bermain dengan cahaya dan bebayang (Utsoroi) merupakan tiga kunci utama untuk Kodo 2.0, dan kita boleh lihatnya menerusi Vision Coupe Concept, yang membolehkan penukaran pada refleksi pada bahagian badan apabila kereta sedang bergerak atau bila sumber cahaya mengelilinginya.

Mazda CX-30 tampil di Geneva Motor Show – SUV baharu yang diposisikan antara CX-3 dan CX-5

CX-30 turut mengadaptasi garisan bumbung landai yang nampak seperti coupe, dengan C-pillar yang cukup menonjol. Sementara lapisan badan bitam bersama gerbang roda dan sisi bawah juga lebih menonjol berbanding Cx-5.

Bagi pilihan warnanya, Mazda berkata sebanyak sembilan tona yang akan ditawarkan termasuklah Soul Red Crystal, Machine Grey dan Polymetal Grey. Ia juga akan ditawarkan dengan pilihan roda 16- dan 18-inci.

Di belakangnya pula, bukaan tailgate berkuasa berkeluasan 1,020 mm dan ketinggian 731 mm, sekalgus mampu memberikan kapasiti sehingga 430 liter untuk ruang but.

Bahagian bawahnya pula, kelihatan lebih banyak lapisan hitam dan sepasang ekzos. Lampu belakang pula sama seperti yang kita lihat menerusi teaser sebelum ini, menampilkan rekaan silinder dengan tepi yang mengalun ke tailgate.

Manakala bahagian dalamnya, bentangan papan pemuka kelihatan hampir sama dengan Mazda 3, dengan bahagian atas yang nampak umpama beralun merentasi segenap permukaan, bersama kemasan jahitan.

Turut dilengkapi dengan pelbagai teknologi Mazda termasuk Paparan Pemanduan Aktif, dail analog dan digital pada kluster instrumen, paparan 8.8-inci, sistem infotainmen MZD Connect dan sistem audio (konfigurasi 8-pembesar suara standard dan larasan Bose 12-pembesar suara) turut ditawarkan.

Untuk aspek keselamatan, CX-30 menerima kit yang sama dengan Mazda 3, dengan tujuh beg udara (termasuk bahagian lutut pemandu) dan Mazda i-Activsense termasuk sistem Driver Monitoring, Front Cross Traffic Alert (FCTA) dan Cruising & Traffic Support (CTS) – untuk kawalan kelajuan adaptif kelajuan rendah.

Mazda CX-30 tampil di Geneva Motor Show – SUV baharu yang diposisikan antara CX-3 dan CX-5

Pilihan penjana kuasa termasuk SkyActiv terkini dengan barisan enjin petrol dan diesel, termasuk teknologi Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Penjana kuasa petrol juga didatangkan dengan sistem Mazda M Hybrid, yang beroperasi pada sistem hibrid sederhana 24-voltan.

Transmisi automatik dan manual enam-kelajuan juga ditawarkan, dengam pilihan sistem Mazda i-Activ AWD; G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) didatangkan secara standard.

CX-30 dibangunkan dengan Mazda SkyActiv-Vehicle Architecture, dan menampilkan struktur straight framework dan continuous ring. Dengan ini, ia turut menggunakan keluli ketahanan tinggi sehingga 1,310 MPa, yang memberikannya kerangka yang lebih ringan dan lebih tegar. Suspensi pula menggunakan topang MacPherson di hadapan dan torsion beam untuk belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required