Toyota GR Supra GT4 – jentera lumba sebenar muncul di Goodwood FOS 2019, mula dijual pada tahun 2020

Toyota GR Supra GT4 – jentera lumba sebenar muncul di Goodwood FOS 2019, mula dijual pada tahun 2020

Selain dari jentera Drift HKS GR Supra A90 untuk Nobuteru Taniguchi, Toyota turut mendedahkan satu lagi jentera kompetitif Supra di Goodwood Festival of Speed hujung minggu lalu iaitu GR Supra GT4.

Kereta ini dibina oleh Toyota Motorsport GmbH yang berpangkalan di Jerman, dan ia boleh dibeli oleh pasukan-pasukan yang ingin bertanding pada mana-mana perlumbaan di bawah undang-undang FIA GT4 di seluruh dunia bermula tahun hadapan. Sama seperti versi konsep Supra GT4 yang muncul di Geneva awal tahun ini, jentara perlumbaan versi produksi ini turut diasaskan dari model jalan raya sebenar Supra generasi kelima.

Antara perlumbaan yang boleh disertai oleh Supra GT4 ini adalah Siri Super Taikyu di Jepun, Siri GT4 Eropah, Kejohanan VLN Endurance Nurburgring, dan Siri Cabaran Michelin Pilot di Amerika Syarikat.

Walau bagaimanapun, Toyota masih lagi belum mendedahkan spesifikasi penuh dan juga harga untuk kereta lumba ini. Cuma jenama tersebut mengumumkan bahawa kereta ini dibina dengan sokongan dari Ravenol untuk minyak pelincir, Pirelli untuk pembangunan tayar dan juga Akrapovic untuk sistem ekzos.

Selain dari GT4, Supra kini sudah pun bertanding dalam Nascar untuk siri Xfinity di Amerika, dan sah akan kembali semula ke kancah Super GT Jepun untuk kategori GT500 untuk musim 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required