HKS Supra A90 2JZ-GTE untuk Nobuteru Taniguchi – jentera Drift 690 hp, bakal tampil di Goodwood 2019

HKS Supra A90 2JZ-GTE untuk Nobuteru Taniguchi – jentera Drift 690 hp, bakal tampil di Goodwood 2019

Selepas Daigo Saito dan Masato Kawabata menerima Toyota Supra A90 mereka dari pasukan masing-masing, kali ini seorang lagi pelumba drift D1GP, Nobuteru Taniguchi juga diberikan jentera baharu berasaskan Supra generasi baharu berkenaan dari pasukannya iaitu HKS.

Sama seperti dua jentera drift Supra A90 sebelum ini, kereta yang akan dipandu “Drifter NOB” ini juga disumbat enjin 2JZ-GTE dari Supra generasi sebelumnya bagi menggantikan enjin BMW B58 asal. Ia turut menerima kit untuk meningkat kapasiti enjin dari 3.0 liter kepada 3.4 liter dari HKS, sama seperti jentera Daigo Saito dan Kawabata.

Namun menurut HKS, enjin 2JZ pada jenteranya yang disuap pengecas turbo HKS GTIII-4R berkenaan mampu menghasilkan 690 hp. Dan menurut Taniguchi ketika kereta ini masih dalam peringkat pembangunan dan menghasilkan 600 hp, ia “masih jauh dari kemampuan maksimum”. Untuk rekod, enjin dengan kit yang sama pada kereta Daigo Saito berupaya mengekstrak 800 hp. Selain itu, kereta ini juga menerima set suspensi lengkap HKS Hipermax.

Seperti jentera-jentera HKS yang dipandu oleh Taniguchi sebelum ini, Supra A90 berkenaan turut tampil dengan perincian identitinya -set rim Advan Racing GT, spoiler GT bersaiz gergasi, serta roda stereng Nardi Classico deep dish. Ia juga menampilkan kit badan lebih lebar dengan warna hitam, serta grafik badan ikonik HKS Super Oil.

Apa yang istimewa, tidak seperti dua Supra tadi yang muncul buat pertama kali di Jepun, HKS Supra A90 Drift ini bakal membuat penampilan sulung dikhalayak ramai di Goodwood Festival of Speed, UK pada 4 hingga 7 Julai ini – acara yang sama akan menampilkan Proton Iriz R5 baharu yang sudah lulus homologasi FIA buat pertama kali.

Sebelum ini juga, HKS telah mengumumkan sedang menguji peralatan-perlatan prestasi tinggi untuk kegunaan jalan raya bagi Supra generasi terbaharu tersebut, diuji oleh Manabu ‘Max’ Orido di Gunsai Touge.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required