Semalam, UMW Toyota telah menyiarkan teaser untuk Corolla generasi ke-12 yang bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi. Hari ini, syarikat tersebut telah mengumumkan bahawa model tersebut kini sudahpun mula boleh ditempah!

Menurut UMWT, seperti juga pasaran ASEAN lain, Corolla di Malaysia masih akan diberikan lencana Altis. Namun kerana nama ‘Corolla’ itu sendiri telah dikenali sebagai kereta paling laris di dunia, dan ia antara kereta pertama yang dipasang secara CKD di Malaysia, UMWT akan merujuk model generasi ke-12 ini sebagai ‘Corolla serba baharu’.

Model pasaran Malaysia juga akan dijual dalam dua varian, tetapi hanya satu pilihan enjin – 1.8 E dan 1.8 G – dan akan dijual pada harga anggaran masing-masing RM128,888 dan RM136,888.

Jika dilihat pada spesifikasi model pasaran Thailand yang juga baharu dilancarkan awal bulan ini, model 1.8 berkenaan dijana oleh enjin 2ZR-FBE berkuasa 140 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 177 Nm bermula 4,000 rpm. Enjin tersebut digandingkan dengan kotak gear CVT automatik untuk memacu roda hadapan.

Seperti pasaran lain, Corolla generasi ke-12 untuk ASEAN adalah model baharu sepenuhnya, diasaskan dari platform GA-C Toyota New Global Architecture (TNGA). Ia tidak diberikan rupa yang agresif seperti model pasaran Amerika Syarikat, tetapi hadir dengan rupa yang lebih seiras dengan Corolla Sedan Eropah. Walau bagaimanapun, ia masih lebih garang dari model Altis sedia ada.

Dari segi saiz pula, Corolla 2019 hadir dengan dimensi 4,640 mm panjang, 1,780 mm lebar dan 1,435 mm tinggi, atau 10 mm lebih panjang, 5 mm lebih lebar dan 45 mm lebih rendah dari model generasi ke-11. Tetapi jarak roda model baharu ini masih kekal 2,700 mm.

UMW Toyota turut mengesahkan bahawa Corolla pasaran Malaysia bakal menerima sistem bantuan pemanduan Toyota Safety Sense. Juga berdasarkan model pasaran Thailand, sistem tersebut terdiri dengan fungsi seperti brek kecemasan automatik, cruise control adaptif, amaran keluar lorong, bantuan kekal lorong dan juga lampu tinggi automatik.

Menerusi satu-satunya gambar yang dibekalkan oleh UMWT ini, model pasaran Malaysia juga nampaknya bakal hadir dengan lampu hadapan LED, rim 17-inci dan juga kamera pemantau sekeliling.

Perincian lain mungkin akan didedahkan oleh UMW ketika pelancaran model ini nanti. Tiada sebarang petunjuk bila tarikh sebenar ia akan dilancarkan, tetapi dengan tempahan yang sudah dibuka ini, sudah tentu ia akan diadakan dalam masa terdekat.

Dua hari lalu, saingan terus Corolla, Honda Civic facelift 2019 turut telah diumumkan sudah boleh ditempah, dengan pelancarannya akan dibuat pada suku ke-4 tahun ini. Jadi, mana pilihan anda? Corolla atau Civic?

GALERI: Toyota Corolla Altis 2019 pasaran Thailand