Renault Triber 2019 dilancar di Indonesia – dari RM40k

Renault Triber 2019 dilancar di Indonesia – dari RM40k

Akhirnya Renault melancarkan Triber baharu untuk pasaran Indonesia setelah tempahannya dibuka sejak Ogos lalu. MPV tiga barisan tempat duduk ini tampil lebih bergaya dengan rekaan ala SUV, diletakkan di bawah kategori Low Cost Green Car di negara berkenaan. Ia bakal memberikan persaingan terhadap model seangkatannya termasuk Toyota Calya, Daihatsu Sigra dan Datsun GO+. Malah turut memberikan pesaingan terhadap kelas MPV bajet termasuk Toyota Avanza dan Daihatsu Xenia, Honda Mobilio, Suzuki Ertiga, serta Mitsubishi Xpander dan Nissan Livina.

Triber diasaskan dari platform Alliance CMF-A dan berukuran sepanjang 3,990 mm. Ia menawarkan enam varian, dengan harga bermula 133 juta rupiah (RM40k) hingga 170 juta rupiah (RM50k).

Kesemua varian dijanakan oleh enjin 1.0 liter naturally-aspirated tiga-silinder, dengan hamburan kuasa 72 hp dan tork 96 Nm. Pilihan transmisi sama ada manual lima-kelajuan atau manual automatik (AMT) lima-kelajuan.

Antara ciri yang ditampilkan termasuklah paparan pelbagai-info 3.5-inci dengan digital speedometer, unit utama skrin sesentuh 8.0-inci dengan Apple CarPlay, corong pendingin hawa untuk ketiga-tiga barisan tempat duduk, kemasukan tanpa kunci dengan ‘kad pintar’ Renault dan butang penghidup enjin dengan pengunci auto serta rim aloi 15-inci. Untuk keselamatan, ia turut didatangkan dengan ABS dan empat beg udara, kamera undrue dan pengesan undur.

Barisan ketiga tempat duduk MPV ini boleh ditanggalkan sepenuhnya untuk memberikan lebihan ruang but sehingga 625 liter. Renault berkata, Triber juga boleh memberi saingan untuk hatchback lima-tempat duduk, walau pun memiliki jarak kelegaan tanah sekitar 182 mm. Di India, pengeluar kereta Perancis itu berkata, kos pemilikan Triber adalah 20% lebih kurang berbanding hatch segmen-B.

Penghantaran Triber akan bermula pada Disember ini, walau terhad untuk model manual. Pembeli juga boleh memilih AMT tetapi perlu menunggunya sehingga April 2020. Setakat ini, sebanyak 1,500 tempahan telah diterima dan 78% dari pembeli memilih model tertinggi RXZ AMT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required