SPYSHOT: Proton X50 dengan gril Infinite Weave!

SPYSHOT: Proton X50 dengan gril Infinite Weave!

Dah macam-macam gambar spyshot Proton X50 kami paparkan, tetapi set imej terbaharu yang kami terima dari pembaca, Adam Hasrol kali ini agak istimewa dan membolehkan kita membayangkan sudah berada di tahap mana pembangunan SUV segmen-B tersebut – ia sudahpun mengenakan gril signatur Infinite Weave Proton yang menggantikan gril Expanding Cosmos Geely!

Gril Infinite Weave ini pertama kali diperkenalkan Proton X70, yang dihasilkan berinspirasikan dari ukiran kayu pada rumah-rumah melayu tradisional. Selepas itu elemen yang sama telah diberikan pada model-model Proton lain seperti Saga dan Persona facelift, dan akan terus digunakan untuk model-model akan datang sebagai identiti tersendiri Proton.

SPYSHOT: Proton X50 dengan gril Infinite Weave!

Logo Proton tersorok disebalik pelekat penyamaran, dan boleh dijangkakan ia hadir dengan logo ‘Thundercats’ baharu Proton dengan latar belakang bulat, berbeza dengan apa yang dibayangkan oleh Theophilus Chin sebelum ini.

Perincian lain, nampaknya masih sama dengan imej-imej sebelum ini, terdiri dari empat tip ekzos pada diffuser belakang, serta spoiler bumbung dan rim (mungkin 18-inci) bersaiz besar, menyerlahkan rupa yang sangat sporty walaupun masih berselindung dengan pelekat penyamaran hampir pada keseluruhan badan.

Imej bayangan digital Proton X50 oleh Theophilus Chin berdasarkan Geely Binyue

Seperti yang ramai tahu, Proton X50 ini dihasilkan dari Geely Binyue pasaran China, dan dijangka akan dikuasakan dengan enjin 1.5 liter turbo menjana 174 hp/255 Nm, bersama kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan automatik. Pada pasaran negara asalnya, Binyue turut menerima versi 1.0 liter turbo tiga-silinder berkuasa 134 hp/205 Nm dengan kotak gear enam-kelajuan automatik, dan juga pilihan model plug-in hybrid dengan padanan enjin 1.5 liter, motor elektrik dan pek bateri, mampu menghasilkan kuasa keseluruhan 255 hp/415 Nm.

Model ini dijangka akan mengacau penguasaan Honda HR-V di Malaysia pada lewat tahun ini, dan bakal diproduksi secara CKD pada fasiliti baharu Proton yang terletak di Tanjung Malim. Apa lagi yang kami tahu berkenaan Proton X50 ini? Baca artikel penuh pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required