Mercedes-AMG A 45 S catat 7 minit 48.8 saat di Nürburgring; lebih perlahan dari Honda Civic Type R

Bila kita berborak berkenaan Honda Civic Type R, pasti ada sahaja suara-suara yang menyatakan “baik beli AMG A 45” memandangkan harga hot-hatch Jepun tersebut yang melebihi RM300k dan hampir menyamai A 45 untuk generasi W176. Atas kertas memang A 45 jauh lebih laju dari FK8, tapi dalam litar bagaimana beza prestasi kedua-dua model ini?

Baru-baru ini pihak Sport Auto Jerman menguji prestasi Mercedes-AMG A 45 dari versi generasi terbaharu W177 dan dalam varian paling berkuasa iaitu A 45 S di litar Nürburgring Nordschleife yang boleh anda tonton menerusi video di atas. Ujian berkenaan dilakukan oleh pelumba professional berpengalaman dalam banyak perlumbaan Nürburgring 24 jam, Christian Gebhardt, menunjukkan model ini berupaya untuk mencatatkan masa 7 minit 48.8 saat untuk satu lap di litar ‘The Green Hell’ berkenaan.

Ini bermaksud, A 45 S tersebut ketinggalan 5 saat di belakang Civic Type R FK8, dan lebih lapan saat lebih perlahan dari pemegang rekod kereta pacuan roda hadapan produksi paling pantas di Nürburgring, Renault Megane RS Trophy-R iaitu model edisi terhad yang lebih ringan tanpa tempat duduk belakang serta dipadankan dengan rollcage secara standard dari kilang.

Jika dilihat prestasi atas kertas, sudah tentu AMG A 45 S ini jauh mendahului Type R FK8. Hot-hatch Jerman berkenaan dijana enjin 2.0 liter produksi paling berkuasa di dunia buat masa sekarang iaitu M133 dengan pengecas turbo twin scroll yang mampu mengerah 421 PS/500 Nm. Ditambah dengan kotak gear klac berkembar automatik lapan-kelajuan AMG Speedshift 8G dan sistem pacuan semua roda 4Matic+, pecutan 0-100 km/j dicatatkan hanya dalam 3.9 saat.

Berbanding Honda Civic Type R, model tersebut menerima enjin 2.0 liter VTEC Turbo K20C1 yang menjana 320 PS/400 Nm. Kuasa hanya dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear manual enam-kelajuan membolehkan ia mencatatkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 5.7 saat.

Di Malaysia, Type R FK8 dijual pada harga RM320,000, manakala Mercedes-AMG A 45 dari generasi W176 dijual pada harga RM348,888. Model generasi baharu W177 seperti yang diuji ini masih lagi belum dilancarkan di sini. Namun pada September tahun lalu, Mercedes-Benz Malaysia telah pun melancarkan model yang lebih rendah dari A 45 iaitu A 35 sedan V177 (306hp/400Nm) dengan harga sama iaitu RM348,888 – jadi boleh dijangka A 45 S nanti akan dijual pada harga jauh lebih mahal.

GALERI: Mercedes-AMG A 45 S W177

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required