Mazda patenkan enjin Rotary yang digandingkan dengan sistem hibrid dan AWD berteknologi tinggi

Mazda patenkan enjin Rotary yang digandingkan dengan sistem hibrid dan AWD berteknologi tinggi

Selepas berakhirnya produksi Mazda RX8 pada tahun 2012, satu-satunya masa hadapan yang jelas untuk enjin Wankel Rotary Mazda adalah menjadi “enjin generator” untuk sistem hybrid pada crossover MX-30 yang akan diperkenalkan selepas versi elektrik sepenuhnya dijual bermula tahun hadapan.

Enjin rotary untuk kereta sport? Perkara ini masih belum jelas di mana bos-bos Mazda menafikan akan ada model produksi dari kereta konsep Mazda RX-Vision, tetapi banyak pula khabar angin mereka akan menghidupkan semula generasi baharu RX – pada Mac 2016, Mazda dikesan mempatenkan rekaan enjin Rotary turbo generasi baharu yang dilaporkan akan digelar SkyActiv-R, manakala pada tahun lalu syarikat tersebut dikesan mempatenkan kerangka hadapan sebuah kereta sport yang menggunakan enjin rotary berkenaan.

Kini, satu lagi misteri apa sebenarnya projek rahsia yang sedang Mazda bangunkan dijumpai di pejabat paten di Jepun – jenama automotif dari Hiroshima berkenaan telah memfailkan paten rekaan janakuasa hibrid enjin konvensional-elektrik untuk sebuah kereta dengan enjin hadapan memacu roda belakang, manakala roda hadapan digerakkan dengan motor elektrik sepenuhnya, dedah portal dari Jepun, T’Media.

Untuk lebih spesifik, enjin konvensional tersebut akan digandingkan terus dengan sebuah motor elektrik untuk memacu gandar belakang. Menurut Mazda, selain dari enjin dengan susunan silinder sebaris atau dalam bentuk-V, mereka turut menyatakan dengan jelas bahawa enjin jenis Rotary dapat disuaikan dengan baik terhadap sistem ini kerana rekaannya yang kompak.

Mazda patenkan enjin Rotary yang digandingkan dengan sistem hibrid dan AWD berteknologi tinggi

Manakala untuk roda hadapan, kedua-dua tayar masing-masing menerima sebuah motor elektrik bersama sistem kapasitor bebas untuk membekalkan kuasa. Sistem ini juga akan diberikan bateri lithium-ion 3.5 kWj yang beroperasi dengan 48 volt, yang bukan sahaja memberikan kuasa kepada motor hibrid yang dihubungkan pada enjin, malah turut akan membekalkan kuasa kepada motor-motor pada roda hadapan sekiranya kapasitor yang dibekalkan tidak cukup kuasa.

Sistem regenerative braking ditugaskan untuk mengecas semula sistem elektrik ini – ia terlebih dahulu mengecas unit kapasitor sehingga mencapai tahap yang diperlukan, kemudian baru mengecas semula bateri lithium-ion utama. Dalam fail paten tersebut Mazda turut menyatakan bahawa dengan sistem ini mereka akan dapat menghasilkan satu sistem dengan berat yang kurang kerana kapasitor yang digunakan pada roda hadapan adalah jauh lebih ringan dari bateri sebenar.

Malah, kapasitor yang diletakkan terus pada setiap motor akan mengurangkan sistem pendawaian yang diperlukan serta sudah tentu meringakan lagi sistem ini.

Dalam fail paten berkenaan turut menyatakan bahawa ketika kereta ini dipandu dalam kelajuan rendah, hanya enjin konvensional dan motor elektrik yang digandingkan padanya berfungsi untuk memacu roda belakang, manakala pacuan motor elektrik pada roda hadapan hanya akan berfungsi ketika kelajuan lebih tinggi diperlukan.

Apa sebenarnya yang sedang dibangunkan ini? Apa yang kami tahu, Mazda adalah sebuah jenama yang begitu obses dengan teknologi – dari apa yang kami perhati, sama ada dalam pengurusan syarikatnya di Malaysia mahupun di Jepun sendiri, barisan pegawai tinggi mereka kebanyakkannya dari kalangan jurutera sendiri, dan bukan dipilih dari bidang permasaran atau pengurusan.

Jadi, tidak hairan mereka sering hadir dengan pelbagai paten untuk teknologi baharu – sama ada ia akan diproduksi atau tidak, itu belakang kira. Yang penting idea sentiasa berjalan dan setiap idea tersebut perlu dipatenkan terlebih dahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required