Hyundai i30 N facelift akan tampil lebih berkuasa, pilihan kotak gear DCT dan juga rupa lebih agresif

Hyundai i30 N facelift akan tampil lebih berkuasa, pilihan kotak gear DCT dan juga rupa lebih agresif

Hyundai Veloster N sudahpun menerima pilihan kotak gear automatik menerusi model kemaskini yang diperkenalkan April lalu. Namun untuk satu lagi model N iaitu i30 N, pilihan kotak gear tersebut mungkin akan hadir sedikit lambat kerana ia akan tampil pada versi facelift 2021 nanti.

Menurut laporan CarAdvice, model berkenaan kini dalam peringkat akhir pembangunannya di litar Nürburgring, Jerman dan ia bukan sahaja akan hadir dengan pilihan kotak gear klac berkembar lapan-kelajuan tersebut, malah turut akan diberikan kuasa lebih besar, talaan semula pada stereng dan suspensi, serta rupa yang lebih segar dan agresif berdasarkan model facelift standard yang telah pun didedahkan Februari lalu.

Ini adalah berdasarkan apa yang disebutkan oleh ketua pembangunan model berprestasi tinggi hyundai N dan juga ketua unit R&D jenama Korea berkenaan, Albert Biermann tahun lalu kepada media-media Australia, yang menyatakan bahawa pihaknya akan mengestrak lebih kuasa dari enjin 2.0 liter empat silinder turbo-GDI pada i30 N berkenaan serentak dengan pengenalan kotak gear DCT.

Model standard i30 facelift dalam kemasan N-Line

Buat masa sekarang, Hyundai i30 N dibekalkan dengan kuasa 275 PS/353 Nm dengan Performance Package. Ia digandingkan dengan kotak gear manual enam kelajuan lengkap dengan LSD elektronik dan hanya memacu roda hadapan. Padanan ini membolehkan hot-hatch tersebut memecut dari 0-100 km/j dalam masa 6.1 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 250 km/j.

Hyundai i30 N sudah pun masuk ke pasaran Malaysia pada November tahun lalu, dan menurut pengedarnya di sini iaitu Hyundai Sime Darby Motors, model yang diimport sepenuhnya dari Republik Czech berkenaan hanya dibawa masuk sebanyak 20-unit – ia akan diberikan nombor siri istimewa “1” hingga “20” dicop pada plat besi.

Kami sudahpun diberi peluang untuk memandu uji hot-hatch dengan sistem ekzos seakan sistem anti-lag kereta rali sebenar ini, dan laporannya boleh anda baca pada PAUTAN INI.

GALERI: Hyundai i30 Hatchback facelift

GALERI: Hyundai i30 N pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required