Mazda 3 Turbo 2021 didedahkan di Amerika – 250 hp/434 Nm dari enjin 2.5L turbo, 6-kelajuan auto, AWD

Mazda 3 Turbo 2021 didedahkan di Amerika – 250 hp/434 Nm dari enjin 2.5L turbo, 6-kelajuan auto, AWD

Selepas Mexico, kini Amerika Syarikat pula mendedahkan spesifikasi Mazda 3 yang dijana enjin turbo untuk pasaran berkenaan dan ia akan mula dijual menjelang akhir tahun ini. Ia ditawarkan bukan hanya dalam versi hatchback, malah pembeli turut boleh memilihnya dalam bentuk badan sedan. Harga untuk model turbo ini juga akan diumumkan kemudian.

Mazda 3 Turbo 2021 pasaran Amerika Syarikat ini dijana oleh enjin petrol empat silinder 2.5 liter SkyActiv-G yang sama pada Mazda 6, CX-5 dan juga CX-9. Ia menghasilkan 250 hp dan tork maksima 434 Nm jika pemiliknya menggunakan petrol premium oktana 93 (lebih kurang sama dengan RON 98 di Eropah dan Asia) di negara berkenaan. Enjin tersebut tidak mempunyai masalah untuk beroperasi dengan petrol biasa oktana 87 (RON 95 di Eropah dan Asia), namun ia hanya menghasilkan 227 hp/420 Nm.

Enjin berkenaan digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik SkyActiv-Drive dan kuasa diagihkan ke kesemua roda menerusi sistem pacuan semua roda. Namun, Mazda masih belum mengumumkan sebarang angka prestasi dengan pemadanan unit janakuasa yang lebih bertenaga ini.

Walaupun model turbo ini dibekalkan dengan kuasa yang lebih besar dari versi NA mahupun SkyActiv-X, ia masih belum dianggap sebagai model prestasi hardcore atau fokus untuk kegunaan prestasi tinggi seperti MazdaSpeed 3 (MPS) yang dihasilkan pada dua generasi Mazda 3 terawal.

Mazda 3 Turbo 2021 didedahkan di Amerika – 250 hp/434 Nm dari enjin 2.5L turbo, 6-kelajuan auto, AWD

Model turbo pasaran Amerika Syarikat ini ditawarkan hanya dalam satu varian iaitu Mazda 3 2.5 Turbo, dan ia hadir standard dengan kelengkapan seperti sistem infotainmen MZD Connect dilengkapi skrin 8.8-inci, sistem bunyi Bose dengan 12-pembesar suara, sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, paparan head-up, upholsteri kulit, pakej bantuan pemanduan Mazda i-Activsense dan pelbagai lagi.

Versi hatchback dan sedan turbo tersebut juga diberikan rim aloi 18-inci kemasan hitam, cermin sisi hitam berkilat, lencana-lencana “Turbo” serta lampu hadapan dan lampu nyalaan siang LED. Model sedan turut diberikan gril hadapan kemasan hitam berkilat dan juga kemasan pada bawah bampar hadapan.

Pelanggan turut ditawarkan dengan perincian opsyen Premium Plus Package yang menampilkan kelengkapan kosmetik tambahan terdiri dari lip spoiler untuk penutup but belakang bagi model sedan manakala hatchback pula menerima spoiler bumbung dan spoiler bawah bampar hadapan berwarna hitam berkilat.

Pakej ini turut datang sekali dengan tambahan fungsi pada sistem i-Activsense seperti Sokongan Brek Pintar untuk bahagian belakang bersama Bantuan Brek Lintasan Trafik Belakang dan juga Bantuan Kesesakan Trafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required