Permintaan terhadap kereta terpakai naik pada Q3 2020 susulan inisiatif kerajaan – Myvi paling digemari

Permintaan terhadap kereta terpakai naik pada Q3 2020 susulan inisiatif kerajaan – Myvi paling digemari

Disebabkan penularan pandemik COVID-19, ramai yang memilih untuk merancang kewangan yang lebih teliti memandangkan keadaan ekonomi yang tidak menentu. Ini termasuklah membeli kereta terpakai untuk kegunaan harian.

Perkara ini sekaligus mendorong perningkatan terhadap penjualan kereta terpakai yang berterusan ke suku ketiga (Q3) tahun ini, selain dipacu oleh insentif moratorium dan cukai kerajaan, laporan Bernama.

Menurut Presiden Persekutuan Persatuan Syarikat Kereta dan Kredit Malaysia (FMCCAM) Datuk Tony Khor, penjualan tahun ke tahun untuk bulan Julai melonjak melebihi 25% kepada 37,800 unit, sementara untuk bulan Ogos dan September, masing-masing mencatatkan pertumbuhan melebihi 17% tahun ke tahun.

“Insentif daripada kerajaan semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) terutamanya pengecualian cukai dan moratorium mendorong lebih banyak aktiviti penjualan sejak Jun.

Permintaan terhadap kereta terpakai naik pada Q3 2020 susulan inisiatif kerajaan – Myvi paling digemari

“Kami memperoleh jualan sebanyak 112,400 unit sejak tiga bulan lepas. Penjualan suku ketiga telah menyaksikan angka sejak awal tahun sehingga kini (YTD) kepada sekitar 280,000 unit dan kami boleh menandingi jualan purata tahunan industri kerana permintaan terus menggalakkan,” kata beliau.

Tambah beliau lagi, jumlah dagangan tahunan purata untuk kereta terpakai dalam beberapa tahun lepas berlegar sekitar 400,000 unit bernilai lebih daripada RM15 bilion, berdasarkan kepada nilai purata RM40,000 seunit.

“Permintaan yang banyak untuk kereta terpakai semasa PKP ialah kereta-kereta yang nilai puratanya antara RM30,000 hingga RM40,000. Kereta terpakai yang paling laris terjual di pasaran ialah Perodua Myvi. Model itulah yang paling dicari. Myvi adalah yang nombor satu,” kata beliau sambil menambah varian popular lain termasuk Toyota Vios, Honda City, Proton Saga dan Proton Persona.

“Perniagaan sememangnya rancak, terutama kereta terpakai perbatuan rendah yang paling laris. Contohnya Myvi, model ini cuma bertahan beberapa jam sahaja dan tidak berada lama di lot wakil penjual sehingga jarang muncul di iklan.

Permintaan terhadap kereta terpakai naik pada Q3 2020 susulan inisiatif kerajaan – Myvi paling digemari

“Biasanya, Myvi (datang) masuk dan (pergi) keluar sangat cepat. Untuk model yang sangat laku, kami tidak perlu berusaha keras untuk mengiklankannya. Permintaan untuk Myvi turut memastikan bahawa nilai penjualan semula model itu masih tinggi,” jelasnya.

Bagaimanapun, Khor mengingatkan yang trend jualan kereta terpakai yang menggalakkan ini tidak akan kekal lama dan musim sepanduk kemungkinan akan berakhir berikutan tamatnya moratorium pinjaman enam bulan itu.

“Walaupun pengecualian cukai jualan dijangka dapat mengekalkan permintaan, sentimen pembelian pada suku keempat diunjurkan lebih berhati-hati memandangkan insentif moratorium telah berakhir. Mood membeli telah mula perlahan pada bulan Oktober. Kami berharap kerajaan boleh mengumumkan lanjutan tiga bulan lagi moratorium pembayaran balik pinjaman sehingga 31 Dis untuk terus menyokong industri dalam masa pandemik ini,” tambah Khor.

Jika ada di antara anda yang berhajat untuk membeli kereta terpakai, kami ada menyediakan PANDUAN KHAS yang boleh anda baca dan teliti sebelum membuat keputusan muktamad. Harap ia dapat membantu membuat keputusan yang lebih relevan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required