Proton X50 – unit pertama yang diubahsuai dikesan!

Proton X50 – unit pertama yang diubahsuai dikesan!

Tak seperti Proton X70 yang nampak lebih ‘ayah-ayah’, SUV segmen-C Proton X50 pula dihasilkan dalam saiz lebih kompak dengan gaya dan prestasi lebih sporty. Jadi boleh dijangka, kita akan dapat lihat pelbagai modifikasi yang akan dilakukan pada model ini di masa akan datang.

Nampaknya tak payah tunggu lama, baru seminggu model itu dilancarkan secara rasmi, sudah ada pemilik yang melakukan proses custom terhadap Proton X50 miliknya. Gambar unit X50 yang telah siap menerima rupa lebih unik ini telah pun disiarkan dalam laman Facebook Proton X50 Accessories Malaysia.

Badan Proton X50 yang asalnya berwarna Citric Orange ini telah balut dengan pelekat berwarna kuning cerah. Kemudian ia turut diberikan satu lagi spoiler dagu yang lebih lebar di bawah bampar hadapan, manakala spoiler bumbung asli di belakang telah digantikan dengan unit lebih besar dengan logo ‘S’ yang diambil dari Geely Binyue pasaran China dari versi Sport.

Jika anda lihat dengan lebih teliti, perumah lampu kabus pada X50 ini juga menerima tiga jalur lampu nyalaan siang LED tambahan di bawah lampu kabus asal. Perincian kecil lain yang turut dibuat termasuk jalur sekeliling merah pada gril hadapan yang di’kuning’kan, penutup cermin sisi kini berwarna hitam, lampu belakang digelapkan dan juga kemasan krom yang merentangi pintu tailgate belakang dimerahkan serta tiada lagi perkataan “PROTON” di situ.

Proton X50 – unit pertama yang diubahsuai dikesan!

Penggayaan luaran crossover ini dilengkapkan dengan pemadanan rim aloi baharu berwarna hitam berdiameter 20-inci, dibalut dengan tayar Michelin Pilot Sport 4. Ia juga kini dilengkapi dengan tailgate berkuasa elektrik tetapi bukan dari pakej yang disediakan oleh Proton, sebaliknya menggunakan peralatan OEM dari Geely Boyue Pro.

Pemilik X50 ini juga membalut kunci asal kereta berkenaan dengan warna kuning yang sama. Kami turut diberitahu bahawa ubahsuai pada crossover ini tidak akan terhenti setakat itu, di mana proses tingkat taraf sistem audio kini sedang dijalankan dan pemiliknya turut merancang untuk melakukan ubahsuai pada sistem brek dan suspensi selepas ini.

Ingin kami ingatkan, kerja-kerja ubahsuai seperti ini mungkin boleh menjejaskan waranti kereta anda, jika anda berminat melakukan perkara yang sama. Maklumlah, walaupun belum sampai sebulan X50 ini dilancarkan, jumlah tempahannya sudahpun melebihi angka 27,000 unit – tahun depan tak mustahil kita boleh nampak X50 ini hampir di mana-mana, dan dah tentu ada pemilik yang ‘sakit mata’ tengok kereta dia banyak yang sama dengan orang lain kan?

Nak tahu dengan lebih terperinci berkenaan X50 ‘Bumble Bee’ ini? Tunggu, kami akan membawakan artikel yang lebih terperinci berkenaan projek ini tak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • If me, this bumblebee x50 will use TE37 Ultra Track Specs Rims (Black in clour) then lowered it few inch..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Rosmazieha binti Sulaiman on Nov 04, 2020 at 7:44 pm

    Sy nk jual n dapat kn bru proton.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required