Mazda 2 generasi baru akan diasaskan dari Toyota Yaris Hybrid, dihasilkan di kilang Toyota – laporan

Mazda 2 generasi baru akan diasaskan dari Toyota Yaris Hybrid, dihasilkan di kilang Toyota – laporan

Mazda 2 generasi sedia ada sudah pun berada dalam pasaran global sejak 2014, dan mengikut kitaran produksi, ia sepatutnya sudah pun muncul dengan model generasi baharu. Tetapi, sehingga kini masih belum nampak sebarang kelibat prototaip ujian bagi model berkenaan.

Namun ketika pembentangan prestasi kewangan syarikat baru-baru ini, Mazda ada menyebut bahawa mereka akan menghasilkan model pasaran Eropah yang diasaskan dari hatchback segmen-B, Toyota Yaris THS (Yaris Hybrid). Dan menurut laporan Autocar, ia berkemungkinan adalah asas untuk projek Mazda 2 generasi seterusnya.

“Kami terus dengan pendekatan pelbagai penyelesaian yang menawarkan solusi yang betul bagi memadankan pelbagai kuasa, keunikan dan keperluan pelanggan pada setiap negara dan rantau,” kata Mazda UK kepada Autocar, dan menambah bahawa Toyota Hybrid System (THS) adalah solusi yang optimum bagi keperluan untuk setiap rantau.

Ini mungkin menandakan bahawa Mazda 2 akan dihasilkan untuk Mazda oleh Toyota di kilang Toyota yang terletak di utara Perancis, serta hatchback hybrid tersebut akan membantu Mazda untuk melepasi tahap pelepasan emisi CO2 yang disyaratkan Kesatuan Eropah, tulis Autocar lagi.

Mazda 2 generasi baru akan diasaskan dari Toyota Yaris Hybrid, dihasilkan di kilang Toyota – laporan

“Kolobrasi ini merupakan keputusan yang dicapai menerusi polisi kerjasama Toyota-Mazda untuk menggunakan sumber perniagaan kedua-dua syarikat secara efisien, dalam masa yang sama masih menghormati kebebasan jenama dan pengurusan jenama masing-masing,” kata Mazda dalam kenyataan yang dikeluarkan, namun masih belum mengesahkan bahawa model yang dimaksudkan adalah Mazda 2.

Jika ia benar-benar berlaku, kerjasama ini nampaknya terbalik dari sebelum ini di mana Toyota menjual Yaris dan Yaris sedan pada pasaran Amerika Syarikat dengan menggunakan Mazda 2 yang di’rebadge’.

Dalam kenyataan Toyota sebelum ini, mereka menyatakan bahawa Mazda turut akan menghasilkan SUV menggunakan teknologi THS, dan ia akan dihasilkan di fasiliti Mazda Toyota Manufacturing USA (MTMUS) yang terletak di Alabama bermula 2021 nanti, sebagai salah satu kerjasama perniagaan dan modal yang ditandatangani kedua-dua jenama pada 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required