Toyota Yaris pasaran Amerika – rebadge dari Mazda 2

Toyota Yaris pasaran Amerika – <em>rebadge</em> dari Mazda 2

Tahun lalu Toyota Amerika telah memperkenalkan model Yaris Sedan, yang di rebadge dari Mazda 2 Sedan. Dan tahun ini, versi hatchback pula diperkenalkan pada pasaran berkenaan, dan ia turut dihasilkan dari Mazda 2 hatchback.

Ini bermakna, ada tiga model Toyota Yaris dipasarkan serentak di seluruh dunia, yang mana ketiga-tiganya adalah model tidak ada kaitan antara satu sama lain – Yaris pasaran Eropah yang dihasilkan dari Toyota Vitz dari Jepun, manakala Yaris pasaran ASEAN yang akan dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi adalah versi hatchback Toyota Vios versi terkini.

Bagi model pasaran Amerika ini, ia diberikan muka yang sama dengan versi sedannya. Lampu Mazda 2 masih lagi kekal, manakala gril hadapan direka semula menempatkan logo Toyota diapit oleh liang udara seperti ‘misai’, manakala di bawahnya menerima gril lebih besar berbentuk trapezoid dengan lampu kabus diletakkan pada kedua-dua belah sudut bawah.

Toyota Yaris pasaran Amerika – <em>rebadge</em> dari Mazda 2

Model tertinggi Yaris hatchback XLE diberikan lampu LED automatik, manakala rim 16-inci yang nampak seperti diambil terus dari Mazda 2 dipadankan pada semua varian.

Toyota juga tidak bersusah payah untuk mereka semula bahagian kabin Yaris ini, dan boleh dikatakan kesemua rekaan Mazda 2 terus diambil untuk digunakan. Papan pemuka kereta ini menampilkan skrin sesentuh tujuh-inci berdiri sendiri di bahagian tengah, dan dihubungkan kepada suis putar yang diletakkan antara tempat duduk hadapan bagi mengawal sistem infotainmen MZD Connect. Ia turut menerima sokongan Apple Carplay dan Android Auto sebagai ciri standard.

Toyota Yaris pasaran Amerika – <em>rebadge</em> dari Mazda 2

Ciri-ciri standard lain yang turut diterapkan pada Yaris ini termasuk sistem kunci pintar dengan suis penghidup enjin, pemanas tingkap cermin pintu, sistem navigasi (kad SD untuk peta dijual berasingan) dan sistem Low-speed Pre-collision Safety dengan brek kecemasan automatik. Varian tertinggi XLE pula ditambah dengan upholsteri kulit palsu serta penghawa dingin dan pengelap cermin automatik.

Seperti Mazda 2, Toyota Yaris ini turut dijana enjin 1.5 liter NA SkyActiv-G berkuasa 106 hp dan tork maksima 140 Nm. Enjin ini hanya digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik SkyActiv-Drive, memacu roda hadapan.

GALERI: Toyota Yaris Sedan pasaran Amerika Syarikat

GALERI: Toyota Yaris pasaran Eropah

GALERI: Toyota Yaris pasaran ASEAN

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required