Suzuki Malaysia bukan bakal lancarkan Belang/Satria 150 baru sahaja, tetapi juga GSX-R150 secara CKD?

Suzuki Malaysia bukan bakal lancarkan Belang/Satria 150 baru sahaja, tetapi juga GSX-R150 secara CKD?

Hujung tahun lepas, selepas pengurusan edaran motosikal Suzuki diambil alih oleh syarikat baru, kita sudah melihat mereka mengeluarkan teaser yang menunjukkan bahagian lampu hadapan motosikal yang nampak seperti Raider R150 atau Satria F150.

Tapi kali ini, kami mendapat khabar baru daripada sumber yang boleh dipercayai bahawa syarikat ini juga akan membawa model GSX-R150 ke dalam pasaran Malaysia. Dua model ini sekarang sedang menunggu kelulusan VTA daripada JPJ dan sepatutnya tidak mengambil masa yang begitu lama untuk dilancarkan.

Menariknya lagi, bagi motosikal yang boleh dikategorikan sebagai model kapasiti kecil ini, Suzuki Malaysia akan mengeluarkannya dalam versi CKD, di mana pemasangan dilakukan di dalam negara, sekaligus memberikan kita gambaran awal bahawa harganya akan menjadi lebih rendah.

Suzuki Malaysia bukan bakal lancarkan Belang/Satria 150 baru sahaja, tetapi juga GSX-R150 secara CKD?

Melihat kepada Satria F150 pasaran Indonesia yang dipacu oleh enjin satu silinder suntikan bahan api 147.3 cc serta padanan kotak gear enam kelajuan, ia boleh menghasilkan kuasa sehingga 18 hp, sekaligus menjadikan ia lebih berkuasa berbanding Yamaha Y16ZR dan juga Honda RS150R.

GSX-R150 juga menggunakan enjin sama, tetapi kuasanya lebih tinggi, iaitu 19 hp dan datang dengan bentuk lebih sporty serta fairing penuh. Yamaha R15 yang boleh dianggap pesaing terdekatnya juga mampu menghasilkan kuasa hampir sama iaitu 19.3 hp.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required