Honda Civic 2022 – imej rasmi pertama disiarkan!

Honda Civic 2022 – imej rasmi pertama disiarkan!

Sebelum ini Honda sudahpun memperkenalkan versi prototaipnya, dan kemudian diikuti pelbagai imej intipan yang bocor. Dan kini, ini dia imej pertama yang rasmi untuk Honda Civic sedan generasi ke-11!

Model produksi sebenar ini tidak menampilkan perubahan yang banyak berbanding versi prototaip yang didedahkan November tahun lalu. Ia tidak lagi menyerlahkan rekaan yang agresif seperti Civic FC sedia ada, sebaliknya nampak lebih matang seperti Accord.

Muka Civic ini masih diberikan gril signatur Solid Wing Honda, tetapi ia dihasilkan lebih nipis bersama jalur-jalur melintang dalam kemasan hitam. Ia digandingkan dengan lampu depan yang juga lebih tirus, bersama jalur LED lampu nyalaan siang berbentuk-L. Model produksi ini dibezakan dengan pemadanan lampu kabus pada kemasan berbentuk-C pada bampar hadapan.

Honda Civic Prototype

Walau bagaimanapun, gambar rasmi ini hanya menunjukkan bahagian hadapan Civic berkenaan sahaja. Tetapi menerusi gambar-gambar initipan sebelum ini sudahpun mendedahkan bahagian sisi dan belakang juga kelihatan serupa dengan versi Civic Prototype.

Bahagian profil sisi Civic ini antara elemen yang membuatkan ia nampak seakan Honda Accord generasi sedia ada, tetapi dalam skala lebih kecil. Bukan sahaja bentuk, malah perincian seperti rekaan bentuk lengkuk pada tiang-C serta pintu penutup lubang tangki bahan api juga menampilkan rupa yang sama seperti Accord.

But belakang Civic generasi baharu ini dihasilkan dengan bentuk lentik seperti diberikan spoiler ekor itik – juga satu lagi rekaan yang disalin dari Accord. Lampu ‘sepit ketam’ pada FC hilang terus, dan digantikan dengan lampu lebih melintang lurus, bersama grafik jalur LED berbentuk-L, membuatkan ia seakan sebuah kereta rekaan jenama Eropah.

Imej Honda Civic generasi ke-11 yang bocor

Tiada lagi imej bahagian kabin terdedah, tetapi Honda sebelum ini pernah mendedahkan lakaran papan pemuka model baharu ini – ia direka ringkas, tiada elemen seperti kapal angkasa pada Civic FC, dan ia hanya menampilkan satu panel panjang dengan elemen gril sarang lebah merentangi papan pemuka tersebut, yang menyembunyikan liang pendingin hawa.

Skrin infotainmen tidak lagi ‘ditanam’ papan pemuka, sebalikya diletakkan seakan berdiri sendiri di bahagian paling atas. Suis larasan fizikal untuk sistem pendingin hawa pula diletakkan di tingkat bawah papan pemuka ini.

Tiada sebarang spesifikasi mekanikal didedahkan. Namun Honda ada mengumumkan bahawa Honda Civic generasi ke-11 ini akan dibekalkan dengan sistem bantuan pemanduan Honda Safety Sense yang ditingkat taraf, struktur badan Advanced Compatibility Engineering (ACE) yang memberikan lebih perlindungan kepada penumpang dan pejalan kaki ketika berlaku kemalangan.

Honda Civic 2022 – imej rasmi pertama disiarkan!

Honda turut menyatakan bahawa struktur badan Civic generasi baharu ini dihasilkan lebih tegar, bagi menawarkan kualiti pemanduan yang lebih diperhalusi serta pengendalian yang sporty, bersama barisan pilihan enjin yang cekap bahan api.

Gambar yang didedahkan merupakan model pasaran Amerika Utara, yang bakal diproduksi di kilang baharu jenama berkenaan yang terletak di Alliston, Kanada. Lebih perincian akan didedahkan pada 28 April nanti, manakala untuk versi Hatchback (yang akan dikilangkan di Indiana, Amerika Syarikat) pula akan didedahkan pada 28 April nanti.

GALERI: Honda Civic Prototype

GALERI: Imej Honda Civic generasi ke-11 yang bocor

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required