Foto dan sedikit perincian mengenai model Geely SS11 telah pun dimuat naik di laman web Kementerian Industri dan Teknologi Maklumat (MIIT) China, malahan media negara berkenaan juga telah melaporkan model terbabit akan muncul sebagai sedan Emgrand generasi ke-empat.

Menurut laporan, Emgrand baharu dijangka akan mula berada di pasaran pada tahun ini juga, namun masih belium diketahui harganya. Sedan ini akan dikuasakan oleh enjin 1.5 liter naturally-aspirated empat-silinder petrol (dengan kod JLC-4G15B) dengan hamburan 114 PS (113 hp), di mana ia sedikit dipertingkatkan berbanding model semasa dengan 109 PS (107 hp).

Mengenai rekaannya, Emgrand membawakan banyak ciri dari model terdahulu termasuk gril hadapan dengan kepingan menegak, yang seakan menjadi ‘trademark’ untuk beberapa model Geely yang lain termasuk Preface, Xingyue, Borui facelift dan Emgrand S hatchback. Gril tersebut disambung ke lampu utama yang kini berbentuk lebih anggun, sementara apron bawah pula menerima lampu kabus yang lebih menyerlah berbanding model sedia ada.

Untuk bahagian sisinya, garisan karakternya nampak lebih mantap melintang di atas pemegang pintu, bersambung ke kluster lampu hadapan dan belakang, serta menyertai garisan atas antara roda. Tiang-C pula telah dibentuk semula, lebih tegak dan tidak melengkung seperti rekaan kereta lama.

Manakala di belakangnya pula, elemen rekaan semasa Geely kelihatan pada lampunya, dengan kepingan kemasan bersama perkataan Geely. Klusternya juga lebih bersudut dan nampak lebih moden. Manakala bawah bamparnya dirapikan dan menunjukkan elemen umpama diffuser, dengan corong ekzos tersembunyi.

Geely Emgrand Up 2021 (generasi ketiga)

Bahagian luaran yang direka semula disertakan dengan dimensi baharu, dengan model generasi ke-empat ini berukuran 4,638 mm panjang, 1,820 mm lebar dan 1,460 mm tinggi, dengan jarak roda 2,659 mm. Ia menjadikannya lebih panjang (+6 mm) dan lebih lebar (+31 mm) berbanding model semasa Emgrand, sementara ketinggiannya dikurangkan sebanyak 10 mm. Terdapat khabar angin turut menyatakan Emgrand baharu ini bakal dibangunkan dengan platform BMA seperti Binyue.

Buat masa ini tiada foto yang lebih jelas untuk ruang dalaman, namun foto yang. bocor bagi model prototaip ini menunjukkan papan pemuka yang dirombak semula, termasuk kemaskini bagi skrin sesentuh. Selain itu, difahamkan ciri dalaman baharu yang ditampilkan termasuklah rekaan baharu roda stereng, konsol tengah yang lebih kontemporari dan beberapa butang kawalan dengan sentuhan yang lebih minimalis, lebih kurang sama dengan Preface.